Като се има предвид огромният въртящ момент и мощността, необходима за задвижване на един автомобил, който тежи около един тон, човек би си помислил, че зъбни предавки от пластмаса ще се разпадат за минути. Но изследователи са разработили пластмасова предавка с подсилени въглеродни влакна, които я правят достатъчно здрава, за да се използва като заместител на металните части в сегашните автомобили.

Когато едно зъбно колело се върти срещу друго зъбно колело, по-голямата част от силите, упражнявани върху зъбите, всъщност попадат там, където те се свързват с ядрото на предавката. Знаейки това, изследователи в университета „Гифу“ в Япония и една компания, наречена Central Fine Tool, са добавили тънък слой от въглеродни влакна, преминаващи през всеки зъб, което засилва и укрепва тази част. И тъй като въглеродните влакна се използват пестеливо в тези части, те стават по-лесни и по-евтини за производство, отколкото техните метални версии.

 

с

 

Също така, бидейки неметални, новите зъбни предавки ще направят превозните средства значително по-леки, което от своя страна ще подобри тяхната горивна ефективност. Създателите на новото поколение зъбни предавки се надяват да комерсиализират своя продукт до 2017 г. Дотогава те ще продължат да подобряват и укрепват техния дизайн. Но най-вероятно няма да ги видим скоро под капака на бъдещата си кола, защото автомобилните производители ще тестват тези части поне няколко години, преди да ги одобрят за масово използване.

 

Прочетете още: BMW Серия 7 с автономно паркиране и контрол с жестове