На фона на много фанфари на живо по националната телевизия Китай представи своя първи голям пътнически самолет C919 от производствената линия в Шанхай, като обеща да оспори господството на Airbus и Boeing на глобалния авиационен търговски пазар.
Въпреки че C919 е на най-малко една година от производство, държавната Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) не крие своите бъдещи планове да направи друг, по-голямо самолет.
Комунистическото правителството иска да използва C919 като трамплин за разработване на национална авиационна промишленост. В това начинание участват повече от 200 фирми, 36 университета и стотици хиляди хора персонал за развитието на самолета.
Държавните медии се хвалят с "модерни технологии", използвани навсякъде. Въпреки това някои авиационни ентусиасти в Китай не са толкова сигурни, че C919 е продукт "изцяло с китайска интелектуална собственост".
Според информация на CNN много от ключовите компоненти на C919 са направени в чужбина - включително двигателите (от CFM International, съвместно предприятие на САЩ и Франция), електрическата система и системата за кацане (и двете от САЩ-базираната Honeywell).
Китай се нуждае от нови пътнически самолети и авиационният пазар продължава своя експлозивен растеж. Китай вече е втори по големина пазар за въздушен транспорт в света след САЩ. Страната се нуждае от повече от 6300 нови самолети през следващите две десетилетия, според неотдавнашна прогноза на Boeing.
Airbus сглобява своя популярен модел A320 в северния китайски град Тиендзин от 2008 г. насам. По време на неотдавнашното посещение на президента Кси Цзинпин в Съединените щати Китай подписа договор с Boeing за закупуване на 300 самолета на стойност 38 милиарда щатски долара. А когато германският канцлер Ангела Меркел посети Пекин миналата седмица, Китай също обяви, че ще закупи 130 самолета Airbus, оценявани на 17 милиарда щатски долара.
Китайският C919 ще значи и край на двуполюсния модел Boeing – Airbus. Нищо чудно, че държавните медии в Китай насочват доверието си към Comac и вещаят светло бъдеще за C919.
Comac очаква да продаде 2000 самолета през следващите 20 години и някои китайски анализатори дори прогнозират ABC (Airbus-Boeing-Comac) - борба за пазарен дял между трите компании в дългосрочен план.
Досега C919 е получил 517 поръчки, предимно от държавни китайски превозвачи и местни самолетни лизингови компании. Липсата на сертифициране от Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ се разглежда като основна пречка за международни продажби.
Китайските обществени реакции са смесени. Въпреки че мнозина изразяват гордост и подкрепа за родния самолет, други звучат скептично по отношение на безопасността на изцяло произведен в Китай самолет.
Прочетете още: Boeing създаде най-лекия материал в света