Ако сте на възраст над тийнейджърска и помните добре първите няколко години от новия век (след 2000-а насам), вероятно добре знаете какво представляват устройства от типа на музикални плейъри, пейджъри и комуникатори, цифрови фотоапарати от тип „сапунерка“. Всички онези „джажди“, които тогава оформяха едни огромни и доста перспективни пазари с високи продажби и инвестиции.
Но в такъв случай добре знаете как сравнително бързо всичко се промени с появата на първите истински смартфони и по-специално революционния за времето си първи iPhone - през 2007 година. Това е и годината „Х“, от която тези сериозни пазари и продажбите на устройствата започнаха да падат стремително надолу. Заради „убийците“, техните унищожители - новите типове устройства „всичко в едно“, смартфоните.
Всъщност този факт изобщо не е учудващ. Малките и многофункционални смартфони съчетаха в себе си не само устройство за говорене, но и добра цифрова фотокамера, медиа плейър (музика и видео), GPS навигация и много други екстри, които несъмнено са голямо удобство за потребителите, които вече не се налага да носят по няколко джаджи из джобовете си.
Следващите няколко типа устройства са пример за това, как технологиите раждат огромни пазари и интересни продукти, които могат да бъдат унищожени за кратко време от появата на нещо още по-функционално и гениално измислено.
Портативните музикални плейъри
Още по-възрастните от нас добре помнят времената на първите уокмени (Sony Walkman), които също предизвикаха революция. След появата им преди много години се появиха най-различни техни копия от други марки, но удоволствието да носиш в джоба си мини касетофонче с касети и да слушаш музиката си, вървейки по улицата, бе несравнимо. После дойде времето на хай-тек CD Walkman-те и за да си модерен, трябваше да носиш лазерни дискове в джоба си.
Няколко години по-късно и тяхната мода отшумя. Тогава се появиха цифровите медиа плейъри, позволяващи записа на десетки и стотици песни в MP3 формат в още по-миниатюрни размери. Това се случи някъде в края на 90-те години, а в началото на 2000-а те станаха истински хит. Разбира се, отново главно действащо лице в случая бе компанията на легендарния Стив Джобс – Apple.
Apple iPod и Sony Ericsson Walkman бяха двата цифрови мини плейъра, които наложиха поредната мода, и за няколко години всеки уважаващ себе си любител на музиката мечтаеше да вземе по-новия модел. А фактите сочат, че плейърът на Apple става толкова популярен и „силен“, че през 2002 година iPod носи цели 20% от всички продажби на технологичния гигант! Това са огромни суми пари, още повече за компания, позиционирана предимно като производител на компютри.
iPod е властелинът на пазара за няколко години, но през 2005 сериозен негов конкурент започва да го притеснява – устройството на Sony Ericsson – Walkman, което представлява мобилен телефон с вграден MP3 плейър. Потребителите много харесват възможността да не носят две отделни устройства със себе си, а да имат едно комбинирано. Но въпреки това стандартните мобилни телефони с плейъри НЕ могат да се преборят с хегемонията на медиа плейъра.
Всичко обаче се променя сериозно през 2007 година. Тогава се появява iPhone, както и първите Android смартфони. Това са истински различни устройства, невиждани дотогава, но те се оказват истински „убиец“ на стандартния медиа плейър. Само за 2 години продажбите на последните спадат значително, а в края на десетилетието цифрите сочат, че плейърчетата се продават точно 10 пъти по-малко спрямо силните им години.
В наши дни цифрови медиа плейъри все още се продават, но те по-скоро са в сегмента на Hi-Fi устройствата и са определено само за ценители.
Компактните цифрови фотоапарати
Още един много огромен, масов пазар от периода 2000-2010 година – цифровите фотоапарати, които с умиление наричахме „сапунерки“. Те, разбира се, се продават и днес, но погледнете из улиците? Кой с какво снима? Почти всеки вади телефона си и щрака, а ентусиасти с малки фотоапаратчета почти няма да видите. Евентуално може да срещнете някой истински маниак с DSLR – огледално-рефлексен модел, но това е съвсем друго нещо.
Съгласете се - да имате подръка компактна цифрова камера, която може да прави (е, не професионални), но доста добри снимки за личния ви архив, е нещо много, много удобно. През първите години след залеза на лентовите фотоапарати беше много удобно да снимате с компактна цифрова камера, да гледате и редактирате на място кадрите, а след това в къщи да ги копирате в компютъра си за дообработка. Затова малките „сапунерки“ придобиват огромна популярност и за няколко години този пазар е наистина внушителен, като се продават стотици модели на десетки фирми.
Но погледнете днешната ситуация? Ако не сте професионалист или запален фотограф любител, портативна камера не ви е нужна. Един смартфон от висок клас прави дори по-добри снимки от евтините сапунерки, а в същото време е много компактен и е „няколко неща в едно“.
Освен това в сравнение с обикновената сапунерка смартфонът предлага интересни преимущества, като възможността да редактирате моментално снимката, да й приложите ефекти, информация и най-вече – моментално да я публикувате в социалните мрежи и всички да я видят.
Това е и причината на практика в наши дни пазарът на портативни цифрови камери буквално да е умрял. Продават се активно единствено полупрофесионалните и професионалните фотокамери.
Компактните компютри и комуникатори
Това е много интересен технологичен сегмент, който не всеки от вас познава. Той е по-специфичен и тъй като тези устройства бяха доста скъпи за България, далеч не всеки ги е докосвал. И все пак те бяха налични до средата на десетилетието след 2000 година. А тогава всички смятаха, че те имат огромно бъдеще. Но… уви.
Комуникаторите всъщност заимстват много функции от своите по-големи събратя – персоналните компютри, но с две предимства – много по-компактни са и доставят връзка до интернет на потребителя си от всяко място. И за кратко много анализатори се подлъгват, че това е бъдещето.
Но идват смартфоните и променят коренно ситуацията. Оказва се, че комуникаторите са просто едно преходно звено по пътя към смартфоните, а не са никакъв венец на еволюцията. А те дори външно доста си приличат. Но най-важната причина, поради която комуникаторите вероятно отстъпиха на смартфоните, е, че е много по-интуитивно и лесно да ползваш сензорен тъч-екран, отколкото физическата клавиатура и някакви пръчици за посочване, отколкото собствения си пръст.
Представянето на мултитъч дисплея в първия iPhone е истински пробив, а собствената оптимизирана операционна система с удобно меню и голямо количество приложения довършват убийството на комуникаторите.
Портативните игрални конзоли
През 1989 година се обявява началото на нова ера за гейминга. Тогава се появява портативната игрова конзола Game Boy, която става невероятно популярна за цяло десетилетие. Чак през 2004 година щафетата на това първенство поема конзолата Nintendo DS, а през 2005 година идва и легендарният Sony PlayStation Portable (PSP).
Причината за популярността на тези устройства всъщност е напълно очевидна - възможността да играете по всяко време и на всяко място.
Портативните конзоли са един огромен пазар до края на първото десетилетие на новия век. Но отново след появата на смартфоните тяхната популярност почва стремглаво да намалява. Конзолите просто не могат да се сражават със смартфоните, които имат голям много ярък дисплей, широка функционалност и онлайн магазини, от които само с два клика потребителят може да зареди хиляди видове игри.
Ето и един пример: легендарната конзола Nintendo DS през силните си години (около 2004) се продава в количества от около 155 милиона годишно. А през 2016 година, дори при положение, че е доста модифицирана и осъвременена, бройката е сто пъти по-малка, сведена едва до няколко милиона.
GPS навигаторите
Този пазар всъщност не е точно мъртъв, a по-скоро е мъртъв сегментът на масовия потребител, докато специализираният – не. Но популярността на обикновените такива устройства днес е практически нулева.
През 2000 година американското правителство разрешава използването на спътникова навигация за граждански цели и това води до бум в производството на такива устройства. Много водачи на автомобили свикват с тях и днес те се вграждат буквално във всяка кола.
Но ситуацията се изменя коренно след появата на смартфоните с вграден GPS модул. В този случай дори вашата кола да няма вграден GPS, то просто закачате телефона си на поставка до волана и… вече имате.
В наши дни да си купите отделно такова устройство е необходимо за по-професионални цели или ако сте маниак на темата. Много по-лесно е просто да включите смартфона си и да заредите някой от многобройните софтуерни пакети по темата. Даже можете да използвате и интернет (A-GPS) за целта, като това води и до редица нови услуги, непознати за спътниковата навигация.
Все пак е добре да отбележим, че GPS навигаторите не са точно умрели – подобно на фотокамерите те си имат пазар, но той вече е позициониран в областта на високо точните прибори за навигация за морски, космически и въздушен транспорт. Но дори и там обемите на продажбите не са такива, каквито бяха само преди десетина години.
Едно устройство, което обаче смартфонът няма да успее да убие е този лазерен тример на Philips.