Интересен факт е, че Vivacom пръв сред операторите стартира своя LoRaWAN (Long Range Wireless Access Network) мрежа в България. Компанията демонстрира няколко интересни проекта, които се възползват от нея. Ако случайно не знаете какво е LoRa – става въпрос за технология, която позволява на всеки датчик и сензор, който я използва, да се свърже с мрежата на съответния оператор, без нужда от SIM карта и с много малък разход на енергия. Тъй като ползва радиоспектър от ниски честоти под 1 GНz, които позволяват по-голям и по-надежден обхват в среда с много препятствия, тя се смята за ключова за развитието на решения в света на Интернет на нещата (IoT).
За демонстрацията бе избрано новото пространство за представяне и тестване на интелигентни решения в реална среда – Vivacom Tech Hall. Сградата в Младост 1 в София е мястото, където се тестват всички мрежи, оборудване и технологии, преди да влязат в масова употреба. Сега телекомът смята да превърне тази локация в генератор на идеи, като предостави достъп до наличните технологии на различни start-up компании, предприемачи, бизнес партньори или научни екипи, разработващи „умни“ решения, да ги изпробват в реална среда. Пространството ще се ползва и за провеждане на различни обучения в областта.
Нека обаче хвърлим поглед върху най-любопитните вече налични IoT приложения на телекомуникационната компания, разработени от нейните партньори.
Смарт паркинг
Едно от най-популярните приложения на IoT в градовете от години са решенията за управление на трафика и паркирането. Все пак става въпрос едновременно за пестене на време, на нерви и на вредни емисии. Затова не е изненада, че сред първите реализирани системи от инициативата на Vivacom, присъства и точно такава за умно паркиране. Тя е реализирана на базата на вградени в асфалта сензори, които чрез магнитна индукция регистрират дали над тях има спрял автомобил. Датчиците са свързани с LoRa мрежата, а информацията в приложението за потребителите, което беше демонстрирано, се обновява на 30 секунди.
Всеки сензор представлява херметично затворена кутия с батерия, чийто живот е над 7 години – доста важно в случая заради същността на поставянето им в самата пътна настилка.
Специализирана платформа, разработена от Infosys, обединява информацията от всички датчици и може да се ползва с различни нива на достъп както от хора в управлението на трафика на градовете, така и от потребители, които търсят място за паркиране. За последните има работещо мобилно приложение, което визуализира заетите и свободните паркоместа върху карта на града и дава възможност дори за навигация до свободно място. След като паркирате, аларми предупреждават при надхвърляне на разрешеното или заплатеното време.
Всичко описано може да се види на практика, защото вече е налице пилотна реализация върху 30 паркоместа в центъра на Бургас.
Умно сметосъбиране и сметоизвозване
Интелигентните решения за събиране на отпадъците са нещо, за което не сме чували толкова често, но съвместният проект на Soitron и Vivacom изглежда доста обещаващо. Идеята при него е да бъде оптимизирано сметоизвозването чрез поставяне на комбиниран датчик в кофите за боклук. Той отчита местоположението и запълването на контейнера и може да предупреди, ако дадена кофа е обърната или запалена.
Информацията, която се събира през LoRa мрежата, влиза в употреба по няколко начина. Шофьорите на камионите за смет имат таблети с приложение, което изчислява оптималния маршрут за събиране на отпадъците само от контейнерите, които вече са достатъчно запълнени. Системата може и да изготвя прогнози на базата на исторически данни. Резултатът е по-малко трафик, замърсяване и шум по малките улички. Гражданите пък имат достъп до мобилен app, чрез който не само да открият най-близката кофа, но и да проверят дали тя не е запълнена – тоест дали има въобще смисъл да ходят до нея. Хората в града могат да подават и сигнали със снимки към оператора – примерно за липса на достъп до контейнера за боклук. Датчикът, който се използва тук, също логично е със силна устойчивост на температура и влага и е с батерия, която издържа 8 години. Проектът вече се прилага пилотно в София и Пловдив.
Видеонаблюдение
Видеонаблюдението на първо четене не звучи особено вълнуващо, но решението, което беше представено, показа някои доста интересни функции както за градските власти, така и за бизнес потребителите. Демонстрираната скорост на разпознаване на лица и автомобилни номера е доста бърза. Засечените от различни камери хора и коли се сравняват със снимки от бази данни с възможност да се създават „бели“ и „черни“ списъци. Подпомогнатата от AI система може да послужи, от една страна, за засичане на издирвани лица и автомобили в градска среда, а от друга, за бърз контрол на достъпа в офис сгради, където турникетът или бариерата на паркинга ще пропускат служителите, без те да се налага да носят карти за достъп.
Друго полезно приложение, особено за търговци, е изследването на поведението на потребителите, което системата постига с интегрирането на 360-градусови камери с висока резолюция. Те дават възможност за плавното преминаване между панорамен преглед на едно помещение и детайлно разглеждане на части от него, но и за създаването на визуална карта на „горещите“ точки – местата, в които се задържат повече хора. По този начин могат да се решат проблеми с подредбата на продуктите по лавиците в един магазин например. Функциите за броене на човекопотока пък спомагат да се вземат решения за работното време и натовареността на смените в един търговски обект. Разработчикът се нарича „Енигма Гард“.
Умно селско стопанство
Събирането и обработването на огромни количества информация от обработваемите земеделски площи не е точно „градско“ решение, но пък е доста любопитно.
В съвместния проект с Nokia, с помощта на свързани сензорни станции, всяка от които с 11 сензора, се измерват с голяма точност всякакви параметри на околната среда, като киселинност, температура, атмосферно налягане, сила и посока на вятъра, количество валежи, ултравиолетово лъчение. Дори се разпознават вредители. Системата разполага със сензори, вградени в дрон, както и в почвата, които мерят влага, температура, соленост.
Събраната информация се натрупва в самообучаваща се база данни (съдържаща исторически данни и добавените в реално време показания от сензорите), обработва се, анализира се и се използва за създаването на модели за предсказване и ранно оповестяване на проблеми и предизвикателства, свързани със засушаване, заболявания, нужда от фертилизация и т.н. Платформата анализира и дава препоръки за действия от страна на оператора или сама предприема такива. Например активира система за напояване, променя настройките за дълбочина на засяване, задава специфични координати за автоматизирани комбайни на слаби площи в масива и т.н. Като резултат може да се намали замърсяването с пестициди, да се избегне излишно изтощаване на почвите и в крайна сметка да се добие по-добра, по-обилна и по-здравословна земеделска продукция при по-ниски разходи за производство.
LoRaWAN вече в 19 града. 5G е на хоризонта
Към момента Vivacom има изградено покритие на LoRa мрежа в 19 областни града. До края на 2019 г. се очаква да бъдат покрити всички областни градове, както и по-големите градове и курорти, където има конкретна необходимост или интерес. От телекомуникационната компания заявиха за HiComm, че технологията LoRa позволява изключително бързо изграждане на покритие, така че при интерес от бизнес или общински партньори може да се реагира гъвкаво.
Телекомуникационната компания обяви, че тества и технологията NB-IoT. Тя също е насочена към решения от областта на Интернет на нещата, но използва широколентов достъп в лицензирания спектър.
По-интересната новина обаче е свързана с 5G мрежите, смятани за ключови за предстоящия истински бум в света на IoT – автономни автомобили, различни дистанционно командвани роботизирани производства, интерактивни виртуални игри от следващо поколение. Главният технически директор на компанията Радослав Златков обяви, че Vivacom са технологично готови да пуснат 5G мрежа и в момента текат активни дискусии с регулатора и ресорното министерство. Очакванията на специалиста са, че разпределението на честотите ще се случи до 2020 г., а със сегашния режим за смяна на оборудването подготовката за масово пускане на 5G може да отнеме до 2 години.