Хюго Бара напусна Google в края на миналия месец. В продължение на две седмици нямаше друга информация, свързана с преминаването му към Xiaomi. До днес. AllThingsD публикуваха интересно интервю с бившия вицепрезидент на продуктовия отдел на Android. Интервюто е проведено от Kara Swisher.
Последният ден на Бара в Google бе през септември, но той вече се е захванал със задачата да запали и останалия свят по набиращия сила производител на смартфони, наричан „китайския Apple”. Бара би искал да сравняват Xiaomi с Google или Amazon. Сега това зависи от него.
Стъпката, която Бара предприе, бе значима за технологичния гигант, но и за самия Бара, който бе служител на Google в последните пет години. Значението е голямо и за третата страна от този триъгълник – Xiaomi. Бара е първият високопоставен служител, който е привлечен в компанията и не е китаец. Неговата задача е ясна – да разшири името Xiaomi извън пределите на Китай и да превърне производителя на смартфони в марка, разпознавана на световния пазар. Назначаването на Бара, който бе лицето на Android, е най-мащабната стъпка, предприемана от китайския производител.
Бара отказва да коментира слуховете, че напускането му е подтикнато от наскоро прекратена връзка с негова колежка, но споделя, че напускането му е било планирано от много време, а разговорите с Xiaomi са продължили повече от година. Според Бара идеята да работи в Xiaomi може да се проследи дори още по-назад във времето – малко след като започнал работа в Google. Тогава Бара работел в звеното на Google за мобилни технологии и по-точно – в офиса в Европа.
„Екипите ни бяха навсякъде, но всяко тримесечие се организираше среща, на която представяхме проектите си и обсъждахме стратегиите“, припомня си Бара. „Случайно, още на втория ми ден в Google, бях в самолет за Пекин, където се провеждаше срещата ни за тримесечието.“ Там той се среща с президента на Xiaomi Бин Лин, който по това време също работи в Google. Това е дало началото на работни взаимоотношения, които продължили да се развиват през годините.
В края на 2010 Бара е преместен в Android отдела в Калифорния. По същото време Лин напуска Google и започва работа в Xiaomi заедно с още няколко инженери и продуктови мениджъри. „Тъй като бях част от Android отдела, имах жив интерес към работата им. А това, което те правеха, беше просто феноменално“, коментира Бара. Той е силно заинтригуван от високото качество и иновации: „Винаги ги посещавах, когато бях в Пекин. Когато започнаха да произвеждат телефони, винаги взимах по някой с мен, за да ги показвам в Google.“
Интересът му се засилва и когато главният дизайнер на Android – Матиас Дуарте, му казва, че Xiaomi показват най-добри резултати за разширяване на Android платформата. „Това беше много важен момент за мен“, спомня си Бара. „Мнението на Матиас бе много важно и означаваше, че те правят нещата както трябва, означаваше и много важен вот на доверие.“ Роля изиграва и Робин Чан – известен инвеститор в Китай, добър приятел на Бара. Чан е сред първите инвеститори в Xiaomi и е човекът, който е връзката между Бара и китайския производител.
Разговорите започнали през лятото на 2012 г. – в момент, в който Xiaomi представят втория си смартфон – Mi2s. „Първо ме попитаха: „Какво мислиш, че трябва да направим, за да пробием на международните пазари?“ Това прерасна в „Може би ще можеш да дойдеш и да ни помогнеш“, споделя Бара. Идеята човек от продуктовия сектор да ръководи международното разширение на Xiaomi се сторила завладяваща на Бара. „Аз не съм търговец, но те търсеха някой, който разполага със задълбочен потребителски поглед.“
Неформалните разговори продължили около половин година. Бара твърдял, че се чувства добре в Google, но възможността в Китай изглеждала примамлива. „Още от началото смятах, че това беше предложение, което се случва веднъж в живота, истинска мечтана работа – идеята да изградиш световна компания, която може да бъде с важността на Google, и да започнеш от основите! Това не е нещо, което можеше да се случи отново – с екип, който познавам, в компания, чието ДНК е сходно с моето, а на всичко отгоре – възможност да живея в Азия.“
Бара решил, че е време да каже на Google. „Исках да участвам в отворена и кристална дискусия, което е в интерес на всички обвързани страни. Google e най-важният партньор за Xiaomi“, припомня си Бара. А може би по-важен за самите Google, които трябва да имат сигурността, че притежават силен играч на китайския пазар, особено след проблемите на HTC. Да имат „свой“ във високите постове на Xiaomi, не звучи като нещо лошо.
„Беше интересна тристранна комуникация“, споделя Бара. „Мисля, че всичко стигна дотам – ако ще изгубиш някой от екипа, то по-добре да премине в редиците на приятел.“ По това време Бара е бил почти на вратата, чакайки да я премине след излизането на Nexus 7 и най-новата версия на Android – Kit Kat.
„Това бе изцяло ново ниво за мен, затова не беше нужно да се замислям много. Сега трябва да се науча как да управлявам истински бизнес, оперативно да го вдигна на крака“, споделя Бара. Компанията е стартирана от осем основателя, които заемат ключови позиции и до днес. Това включва Лин и разбира се, изпълнителния директор Лей Юн. Бара коментира, че Юн се фокусира на три части от мобилната екосистема – хардуер, софтуер и услуги, което той нарича „триатлон“. „Те са компания, която създава хардуер, сякаш е софтуер – малки екипи, много агресивни, които дълбаят, дълбаят, дълбаят (докато не постигнат целта).“
Юн обяснил на Бара, че трябва да си представя процеса като кунг-фу. „В кунг-фу, Лей Юн ми обясни, че скоростта определя всичко. Затова екипът се фокусира върху изграждане на най-висока производителност, но колкото може по-бързо“, споделя Бара. Тази стратегия работи отлично до този момент за Xiaomi, които са продали 7 млн. устройства през миналата година; очаква се да продадат 20 млн. през тази. Компанията е оценена на 10 млрд. долара.
Такова израстване означава, че е нужно да се развият здрави взаимоотношения с доставчици за части, но и да се търси разнообразие за потребителите. Това се прави по различни начини, коментира Бара – от възможност потребителите да персонализират телефоните си чрез теми; изпращане на дизайнерите и инженерите из страната, за да наблюдават как потребителите използват телефоните и да се вслушват в техните съвети. Бара споделя: „Основната характеристика на Xiaomi е, че тяхното ДНК е фокусирано върху потребителите. Всеки въпрос, всяка изпратена информация получава отговор. Голям брой нови функции са предложени именно от потребителите.“
Целта е клиентите да бъдат впечатлени с качествени продукти на ниски цени. Xiaomi искат да се придържат към модела, ползван от Amazon – по-ниски цени за устройствата, но по-тясно обвързване с услугите. По-лесно е да се каже, отколкото да се направи, особено с атакуването на нови пазари. Бара не влиза в детайли за продуктите, които първи ще бъдат представени на други пазари, но споделя, че ще се фокусират върху по-бързо развиващите се устройства. „Мисля, че сред най-подходящите страни за Xiaomi са Индия, Русия, Индонезия, Латинска Америка, Тайланд. Това са места, където съотношението между цена и качество работи, тъй като на тези пазари може да се репликира това, което са направили Xiaomi в Китай.“ Бара знае, че китайският производител на телефони, ще трябва да навлезе и в „пазарите, които налагат тенденции“ – като САЩ и Европа. С други думи – извън Китай има голям свят, който Бара няма търпение да покорява. „Ако свърша своята работа както трябва, след няколко години светът ще говори за Xiaomi така, както говори днес за Google и Apple.“
Бара започва своята работа през октомври, въпреки че се появи заедно с Юн на представянето на Mi3 и Xiaomi TV на събитие, провело се миналата седмица в Пекин. Скоро Бара ще се премести в китайската столица. Той е започнал да учи китайски език. Задача, която му изглежда доста трудна: „Четирите тона са трудни за научаване. Ще бъде голямо предизвикателство.“
Едно от многото.