Продажбата на Motorola може и да изглежда като знак за загуба, но това не може да бъде по-далеч от истината. Всъщност е печеливш ход, но не за всички. Губещите от тази ситуация са HTC и BlackBerry.

 

Google придоби Motorola през 2012 година за около 12.5 млрд. долара. Според някои тази сделка трябваше да означава, че софтуерният гигант ще използва хардуерните възможности на американския производител, за да създаде една непоклатима екосистема. Но това никога не е било идеята на Google. Ако компанията беше започнала осъществяването на подобен план, той със сигурност щеше да навреди на останалите хардуерни партньори – никой не би харесал един производител, който е изключително привилегирован пред останалите.

 

 

Нещо подобно наблюдаваме в момента с Microsoft и Nokia. Преди придобиването на финландската компания, Windows Phone се използваше от повече производители, а сега сякаш това пречи. Защо тогава Google купи Motorola? Най-логичният отговор е – заради патентите, които да помогнат на компанията в евентуалните съдебни битки. През 2012 година патентите на Motorola не се предлагаха отделно, а единственият начин беше чрез покупката на цялата компания. Точно преди сделката, Google се опита да направи същото с канадската Nortel, но загуби от консорциум, в който участваше и Apple. Компанията от Купертино използва придобитите патенти, за да започне дело срещу Google. За да се предпази от подобни бъдещи проблеми, Google не само запази голяма част от патентите, които закупи с Motorola, но само преди дни компанията сключи сделка със Samsung, според която двете компании споделят патентните си портфолиа. Също така компанията от Маунтин Вю си осигурява не само един огромен клиент (Samsung), но и втори, който може да достигне размерите на корейския производител.

 

Сделката е добра и за Lenovo, тъй като китайският производител ще може да използва Motorola, за да разшири своя пазар - особено в САЩ. Компанията успя да измести LG от четвъртата позиция на световните доставчици на смартфони за последното тримесечие на 2013 година, а съвсем малко не й достигна, за да се класира четвърти за всичките 12 месеца (по данни на IDC). Анализаторите предвиждат добро бъдеще за Motorola, тъй като от Lenovo успяха да разработят отлично Thinkpad серията на IBM.


 

Но какво всъщност означава всичко това за производителите, които имат колеблива съдба HTC и BlackBerry? Имаше период, в който се спекулираше, че Lenovo се интересува от тези компании, но информация може вече да бъде отписана. Въпреки че от BlackBerry съобщиха, че ще се справят сами, със сигурност малко помощ от Lenovo щеше да им дойде добре. Не трябва да забравяме и HTC – тайванският хардуерен производител, който изпитва трудности в последната година. HTC изглеждаше като голям Android играч преди, но сега нещата са по-различни. Да, серията One има огромен потенциал, но няма нужните продажби. След придобиването на Motorola, производителите с по-малък пазарен дял ще имат сериозни проблеми. За съжаление и създателите на първия Android смартфон са сред тях. От тази ситуация има три варианта, според Larry Digan от Zdnet:

 

• Продажба на друг голям производител (дали Lenovo ще продължи да купува?)
• Да продължи да се сражава във война, която в крайна сметка ще загуби, но да очаква спасение от някой страхотен продукт, който да я спаси.
• Да се върне към своите корени и да започне да произвежда смартфони за партньори.

 

Ако от HTC нямат точна стратегия за справяне със ситуацията, натискът от развиващата се Lenovo може да ги смачка. Не трябва да забравяме, че тайванският производител вече е солидно притиснат от Samsung и другите китайски производители. Мислите ли, че тези събития ще доведат до края на HTC?

Бъдещето на HTC през 2014.

Тагове: