Как приключи първото тримесечие за GloBul? Какви са промените спрямо миналата година и защо?
- Приходите ни са 144.5 млн. лв. или с 37% повече спрямо тримесечието на 2005 г. Брутната печалба на GloBul е 53.7 млн. лв., което е с 61.4% повече от периода януари-март миналата година. Това тримесечие беше важно за нас, защото показахме ръст по-висок от средния за индустрията, и то на пазар с три работещи оператора, където клиентите имат истински избор. През последните три месеца на GloBul се падат над 50% от новите активации на сим-карти, и то при проникване на мобилната услуга на пазара от близо 84%. Причината за този резултат е, че продължаваме да предлагаме нови услуги и нови тарифни планове и да инвестираме в подобряване на качеството. Досега GloBul е вложил в България 1.1 млрд. лв., което ни прави най-големият инвеститор на зелено тук.

Колко е средният ръст на индустрията и колко е този на GloBul и по какъв показател го измервате?
- Пазарът расте с около 10-11%, а GloBul - с 30%. Като приходи и брутна печалба.

А как се разпределят приходите ви по пера?
- Точните цифри не мога да кажа, но като цяло приходите на GloBul формират 15% от тези на Cosmote, брутната ни печалба представлява 13% от тази на компанията-майка, а нетната - 10% от нейната нетна печалба. Що се отнася до разбивката на приходите по пера - основният приход е от гласова услуга. На sms-ите се пада малък процент. Месечно един наш абонат изпраща средно по седем sms-а при средно ниво за Европа от над 20. Броят на изпращаните mms-и е дори по-малък. Странно е, но sms-ите изостават от развитието на пазара, и то при положение, че цената им е по-ниска спрямо тази в останалите страни, където работим. В Албания например средното ниво е над 12 съобщения на абонат месечно. Тук гласът е царят на мобилните услуги.

Достигнали ли са цените на услугите дъното си?
- Цените се намаляват през последните три месеца много по-бързо отколкото преди. И тенденцията е да това да продължи. Нашата индустрия е единствената, в която тарифите падат. При всички други цените скачат: храните, електричеството, петролът - всичко поскъпва. Все повече хора ползват мобилни телефони, и то все повече. Според едно наше изследване, средно месечното потребление на мобилни услуги на абонат се е увеличило с 24% през последното тримесечие спрямо същия период на миналата година. Така на месец един абонат сега говори средно по 68 минути, докато за първите месеци на 2005 г. са говорили по 50 минути месечно. Като се има предвид спадът в цените, се оказва, че хората говорят повече и плащат същите сметки като преди. В същото време цените зависят и от инвестициите, които операторите правят. Но по наши изчисления днес средната цена за минута разговор в България е най-ниска в региона - имам предвид Албания, Гърция, Чехия.

Какви нови услуги ще пусне GloBul тази година? "Мтел" има няколко такива, благодарение на сътрудничеството си с "Водафон".
- От миналата година GloBul е част от групата на Cosmote. А тя е една от най-големите и най-динамични групи в Югоизточна Европа. Разработили сме много нови продукти. Ще въведем много нови услуги в България още през лятото. Изобщо - това лято ще е доста горещо за индустрията тук. Например i-mode е една от услугите, които ще предложим. Тя представлява бърз мобилен достъп до интернет, използван от над 50 млн. души по света. Подготвяме се да въведем и третото поколение услуги.

След като Cosmote купи "Германос", ще се променят ли отношенията ви с веригата тук?
- "Германос" е най-големият и успешен търговец в нашия бранш в Югоизточна Европа. След като той се присъедини към Cosmote, това ще подобри позициите на Cosmote в целия регион. В телеком-бизнеса дистрибуцията е особено важна. GloBul има предимство от самото си създаване, че ползва най-голямата дистрибуционна верига тук. Тоест - услугите ни могат да бъдат намерени лесно навсякъде в страната. "Германос" е много лоялен към нас през цялото това време. Сегашният ход е стратегически и се надяваме да подобри позициите ни тук. Засега обаче чакаме разрешение за сделката и от българската Комисия за защита на конкуренцията, но не очакваме проблеми от там.

Ще промените ли договора си с "Германос", забранявайки му да продава услуги на конкуренцията?
- Досега "Германос" е наш добър партньор и не виждам смисъл от никакви промени. Но окончателно решение по въпроса ще има след като сделката бъде финализирана.

Какво е отношението ви към опитите на Европейската комисия да наложи регулация на роуминга?
- Целта на Европейската комисия е да постигне най-добрите условия за потребителите. Ние, операторите, се опитваме да предоставим най-добрите услуги на най-добрите цени. През последните години цените на роуминга са паднали. Но определянето на тарифите при роуминг е сложен процес, защото ангажира различни оператори в различни страни. Всеки оператор си има различен статус: някои са нови, други - утвърдени. Пазарите също са различни. Затова е трудно да се създаде обща формула за тарифиране на роуминга. Мисля, че движението на ЕК е в правилната посока, но много параметри трябва да бъдат взети предвид, преди да се вземе окончателното решение. А и в крайна сметка - цените при роуминга ще паднат, както падат те на останалия пазар.

Ще има ли преносимост на мобилните номера от 1 януари?
- Ние винаги сме вярвали в правото на клиента да избира. Изборът на номер също е важен. Затова вярваме, че преносимостта трябва да бъде въведена в България. Опитът ни показва, че в някои страни услугата много се използва, а в други - не толкова. Например в Испания тя е много успешна, а в Гърция се ползва много малко. Но е важно да дадем право на клиента да избере иска ли я или не. Знаем, че срокът, поставен от ЕК за въвеждането й е 1 януари. Работим заедно с Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), за да изчистим всички технологични и финансови въпроси. Очакваме и по-ясна нормативна рамка от КРС. Имаме намерение да успеем в срок.

Тагове: