Представете си подводница, която е толкова бърза, че може да изпревари торпедото, предназначено да я прихване. Това може да се окаже съвсем реална възможност благодарение на революционен метод на задвижване, за който китайски учени твърдят, че може да доведе до създаването на най-бързите подводници в света.
Подходът включва подводници, използващи „лазерни витла“, за да се движат с невероятна скорост, като лазерите създават малки експлозии, които задвижват подводницата напред с нечувани досега скорости. Въпреки че технологията е теоретично възможна, тя страда от потенциално фатален недостатък, който би направил всяка подводница, която я използва, още по-уязвима за откриване от всякога.
Вестник South China Morning Post за първи път разкрива новата технология. Според него процесът използва лазери като форма на подводно задвижване, за да се постигне не само незабележимост, но и свръхвисока подводна скорост, която би конкурирала реактивните самолети.
Използването на лазери като вид задвижване датира от 1972 г., когато първоначално е предложено като метод за задвижване на космически кораби. При атмосферните пътувания технологията е сравнително проста и разбираема: долната част на самолета се обстрелва с лазер, който загрява въздуха под него, създавайки плазма, която взривява въздуха и задвижва летателния апарат нагоре. Атмосферното лазерно задвижване е тествано само с мащабни модели в контролирани условия и досега не е довело до създаването на реален пилотиран кораб.
Сега изследователи от Харбинския инженерен университет предлагат да използват същия метод за задвижване на обекти под вода. Процесът включва покриване на подводница с мрежа от оптични влакна, по-тънки от човешки косъм. След това влакната се прострелват с лазери, захранвани от двумегаватов източник на енергия. Лазерите създават плазма, която изпарява всяка вода, с която влиза в контакт, което води до тяга. Изпаряването също така създава обвивка от мехурчета, през които подводницата може да премине, при това с много по-малко триене, отколкото ако преминаваше през заобикалящата я морска вода.
Подводното лазерно задвижване може да генерира до 70 000 нютона сила. Това количество сила в подводен, създаден от човека плавателен съд е безпрецедентно и намира аналог само в самолетите, които летят с няколкостотин километра в час. Инженерите от Харбинския университет смятат, че тази сила може да бъде използвана, за да се даде голямо предимство на китайските подводници и оръжия. Според SCMP тя може да „позволи на подводницата да се движи по-бързо от скоростта на звука“. Освен това за разлика от комбинацията от турбини, зъбни колела и витла, която задвижва конвенционалните конструкции подводници, лазерното задвижване би било практически безшумно.
Тази комбинация от скорост и безшумност би била Свещеният граал на подводната война, правейки подводниците почти непобедими както срещу надводни военни кораби, така и срещу търговското корабоплаване.
Снимка: Unsplash
Виж още: НАСА потвърди, че разработва нова часова зона на Луната