Joby Aviation съобщава, че задвижваната с водород версия на нейния електрически самолет за вертикално излитане и кацане (eVTOL) е завършила успешно изпитателен полет на разстояние 840 км. Единственият страничен продукт от прототипа, който има горивна клетка с течен водород и водородно-електрическа задвижваща система, е водна пара. Компанията предполага, че тестовият полет е насочен към бъдещето на регионалната авиация без емисии в отрасъла, който все още разчита в голяма степен на изкопаемите горива.

Смята се, че това е първият преден полет на eVTOL, задвижван с течен водород. Joby запази същия корпус и повечето от вътрешностите на своето батерийно-електрическо въздушно такси, но намали натоварването на батерията и инсталира резервоар за гориво, който може да съхранява до 40 кг течен водород. Той се изпомпва в система с горивни клетки за производство на електричество, вода и топлина. Електричеството, генерирано от горивната клетка, захранва шестте електрически двигателя на въздушното такси, докато батериите осигуряват допълнителна мощност при излитане и кацане.

Joby възнамерява да започне търговска експлоатация на своето въздушно такси още през 2025 г. Макар че eVTOL не се нуждае от писта, той е ограничен до 180 км, преди да бъде зареден, което го прави добър вариант за кратки преходи, например от дома до летището. Ако моделът, задвижван с водород, някога бъде пуснат в производство, това би могло да доведе до безмитна междуградска авиация, която е по-бърза от пътуването по шосе или с традиционните самолети. Зареждането с гориво на задвижвано с водород въздушно такси ще бъде по-бързо, отколкото зареждането на eVTOL.

"Представете си, че можете да летите от Сан Франциско до Сан Диего, от Бостън до Балтимор или от Нашвил до Ню Орлиънс, без да е необходимо да ходите до летище и без никакви емисии освен вода", казва в изявление основателят и главен изпълнителен директор на Joby ДжоБен Бевирт. "Този свят е по-близо от всякога, а напредъкът, който постигнахме в сертифицирането на батерийно-електрическата версия на нашия самолет, ни дава голяма преднина, докато гледаме напред към превръщането на водородно-електрическия полет в реалност."

Една от основните пречки пред осъществяването на тази идея е осигуряването на достатъчно количество течен водород от устойчиви източници. Това беше основният фактор, който попречи на вече закрития стартъп Universal Hydrogen да постигне успех. Тази компания и ZeroAvia извършиха тестови полети на самолети, задвижвани с водород, през последните няколко години.

Въпреки това Бевирт е убеден, че правителствата ще окажат достатъчна подкрепа за доставките и дистрибуцията на водород и зелен водород. САЩ отпуснаха 7 млрд. долара за създаване на хъбове за зелен водород в цялата страна в рамките на новия закон за инфраструктурата. "Светът преминава към водородна икономика и авиацията е един от най-важните случаи на използване на доставките на зелен водород", казва Бевирт пред Inc.

Снимка: Unsplash/Joby Aviation

Виж още: Lenovo ThinkPad X1 2 в 1 – идеалният баланс между производителност и ефективност (РЕВЮ)