Търсенето на извънземни сигнали в повече от 1300 галактики помогна да се ограничат очакванията за това колко комуникативни и технологични цивилизации могат да съществуват извън Земята.

Търсенето, проведено с Murchison Widefield Array (MWA) в Австралия, се отнасяше до ниските радиочестоти в диапазона 80 - 300 MHz. За сравнение проектът SETI (съкращение от Search for Extraterrestrial Intelligence - Търсене на извънземен разум) обикновено търси извънземни сигнали в честотата на водородното излъчване от 1420 MHz. Всъщност ниските честоти са сравнително неизследвана недвижима собственост за SETI.

Търсенето е проведено от Шеноа Трембли от Института SETI в Калифорния и Стивън Тингей, директор на MWA от австралийския университет Къртин. Екипът се съсредоточи върху 30-градусово зрително поле в съзвездието Вела, Платна, обхващащо 2880 галактики. Червените отмествания, а оттам и разстоянията до 1317 от тези галактики са измерени с висока точност - затова Трембли и Тингей се насочиха именно към тези галактики. Знаейки разстоянията до галактиките, двамата могат да определят мощността на предавателите в тези галактики.

Въпреки че първоначалното им търсене не успя да открие извънземен сигнал, Трембли и Тингей стигат до заключението в статията си, че биха могли да открият такъв с мощност на предавателя 7 x 10^22 вата при честота 100 MHz.

„Тази работа представлява значителна стъпка напред в усилията ни да открием сигнали от напреднали извънземни цивилизации“, казва Трембли в изявление. „Голямото зрително поле и нискочестотният диапазон на MWA го правят идеален инструмент за този вид изследвания, а границите, които поставихме, ще бъдат водещи за бъдещите проучвания.“

През по-голямата част от 64-годишната си история SETI се е фокусирала върху звездите в нашата галактика Млечен път - през последните години обаче мрежата започна да се разширява.

През 2015 г. например проектът G-HAT (Glimpsing Heat from Alien Technologies) изследва 100 000 галактики с широкоъгълния инфрачервен телескоп на НАСА (WISE) в търсене на цивилизации, които може да са изградили „рояци на Дайсън“ около всички звезди в съответните галактики. Такива не бяха открити. През 2023 г. екип, ръководен от Юри Уно от Националния университет „Чунг Хсинг“ в Тайван, изказа предположението, че в радиус от три милиарда светлинни години от нас може да има не повече от една цивилизация, която насочва към Млечния път радиопредавател с мощност над 7.7 x 10^26 вата.

През същата година Майкъл Гарет от Центъра по астрофизика „Джодрел Банк“ и Андрю Симион от Breakthrough Listen провеждат търсене на фонови галактики, за да ограничат максималната откриваема мощност, като достигат до диапазон от около 10^23 вата до 10^26 вата. (Точната максимална мощност на потенциалния сигнал зависи от разстоянието до галактиката, от която произхожда.) И накрая, Кармен Чоза от Института SETI ръководи екип, който неотдавна извърши целенасочено търсене на 97 галактики с телескопа Green Bank, но не откри нищо.

За да постигнат тези способности на предавателя, технологичните извънземни трябва да използват силата на една звезда, а може би и на няколко звезди.

През 1964 г. съветският астроном Николай Кардашев разработва скала за класификация на извънземните цивилизации въз основа на това с колко енергия разполагат. Цивилизация от тип 1 би използвала цялата налична енергия на една планета, обобщено 10^16 вата или повече. Цивилизацията от тип 2 би могла да използва енергията на цяла звезда, което би било 10^26 вата за звезда, подобна на Слънцето. А цивилизация от тип 3 би могла да използва цялата енергия на всяка звезда в своята галактика, което възлиза на около 10^36 вата.

Досегашните нулеви открития не означават непременно, че технологичен и комуникативен извънземен живот не съществува, просто наблюденията ни все още не са достатъчно изчерпателни, за да кажем каквото и да било за съществуването му. Ние просто не сме сигурни. Изчисленията сочат, че в наблюдаемата Вселена има до 2 трилиона галактики, а ние сме претърсили само малка част от тях, при това за кратък период от време.

Снимка: Unsplash