„Фокусирай се!“ Често чуваме тази фраза, когато умът ни препуска и изпуска важните детайли, които са пред нас. Можем ли да се справим с трудностите, ако нямаме ясна цел? Трудно, много трудно. А може ли един бизнес да се зароди, ако няма точен план, който да следва? А може ли след това да се развие, ако пътят му е тесен и еднолинеен и постоянно избягва отклоненията, които да включи, да присвои и да направи част от целта си, от фокуса си? Да, въпросите са риторични, но трябва да наблегнат на едно – фокусът върху важните неща е това, което може да разграничи една успешна компания от такава, която залязва рано в развитието си.

 

„Фокусирай се!“

Трябваше сам да се откъсна от състоянието, в което бях, но все пак за първи път влизах в офис сградата Capital Fort. Ако името й не ви е известно, сигурен съм, че сте я виждали – най-високата постройка в София. Там се почувствах приятно – точно средата, в която някои от най-големите и интересни български фирми ще се формират и разширяват. Една от тях е и Scale Focus, най-бързоразвиващата се фирма в Европа за 2015 година. И това не е определение, дадено от нас. Не, в рамките на последните три години компанията трупа редица награди, които са отличие не само за нея, но и за България – за първи път бизнес от нашата родина стъпва на най-високата стълбица в надпреварата за Международните бизнес награди (The International Business Awards).

В Stivie Awards, както е известен конкурсът, взимат участие над 3000 фирми от цял свят. И от всички Scale Focus заема първата позиция в нейната категория. Вълнуващо!

 

Фокус, но върху какво?

Срещам се с г-н Пламен Цеков, изпълнителен директор на Scale Focus. Пред мен седи усмихнат човек, който говори със страст за компанията. Връщам го назад във времето, но не чак толкова, тъй като историята на Scale Focus не се простира твърде далеч, но пък това не означава, че не е богата на постижения и хъс.

„В началото на 2012 година се събрахме няколко хора с опит в IT сектора, натрупан в най-различни компании – български, но и международни“, припомня си изпълнителният директор на Scale Focus. Началото е дадено от петима човека, които се обединяват около една идея – да създадат българска компания, която да няма отношението и лошите практики, които основателите са видели на други места. От това следва и по-различен тип на работа – с повече вдъхновение. „Бяхме много амбицирани да го направим, да започнем нещо от нулата, което да изчисти грешките“, добави събеседникът ми.

И това е идеята на всеки старт­ъп и е нещо, на което не мога да спра да се възхищавам. Стартъп компаниите имат именно този чар – искат да променят нещата. За съжаление не винаги и не всички успяват.

 

Scale Focus планира да открие нови офиси и присъствие на почти всеки континент. Целта е максимална близост до клиентите.

 

Специфичните решения

Според официалното описание на дейността на Scale Focus компанията извършва техническо консултиране в сложни софт­уерни системи, автоматизирано и професионално тестване, качествено осигуряване, анализ, облачни услуги и голям набор от решения, които влизат в сферата на т.нар. софтуерни услуги, IT аутсорсинг. Но какво реално означава това? Scale Focus е софт­уерна компания, която изготвя услуги, насочени към бизнес клиенти със специфични нужди за техните бизнес процеси. „Ако всички, образно казано, карат една и съща кола с една и съща скорост, много е трудно някой да бъде по-бърз“, обрисува ситуацията събеседникът ми. И немалко организации решават, че за да направят по-добър бизнес, имат нужда от по-добър, по-точен, по-добре обхващащ софтуер, който да им даде предимство пред конкурентите. Именно това е мисията на Scale Focus – да прави решения за клиен­тите си, които да им дадат конкурентно предимство и устойчиво развитие. „Неща, които са извън стандартните решения и там, където трябва да имаш много силни специалисти. Не просто по стандарт, не просто решения по учебник“, дава за пример г-н Цеков.

 

Предизвикателството на новото начало

Зад всяко преодоляно предизвикателство се крие много здрава работа и нестихващо желание за победа. Началото, особено през 2012 година, е трудно – пазарът е наситен със софтуерни компании, които виждат надежда след края на финансовата криза. Но един от най-големите проблеми е липсата на история на новата Scale Focus. „Особено в нашата сфера на действие трябва да имаш много референции, история, но решихме да докажем, че дори и без тях един бизнес може да се развие“, обяснява Цеков.

В Scale Focus залагат най-вече на качественото и гъвкаво обслужване, разбиране и уважение към клиента. Просто, нали? Да, но тези ценности често липсват в много компании, независимо дали говорим за тази или друга сфера. „Трябва да си гъвкав и да предоставяш винаги възможно най-доброто, да се стремиш към съвършенство – както по отношение на доставката към клиента, така и вътре – в работата с хората“, допълва г-н Цеков и обяснява, че именно с това са решили да се отличат. В началото най-трудно е да откриеш първите си проекти. Когато си в компания на един ден, малко фирми могат да ти се доверяват и причината е, че не могат да преценят колко добре ще се справиш, дали ще си на линия и утрешния ден. Именно в този момент помага историята на основоположниците и първите служители, които имат сериозен личен опит и донякъде изградено доверие, придружено от лични препоръки. Благодарение на това са спечелени и първите клиенти – от САЩ и Канада. Едва 3 месеца по-късно идва и първата компания от границите на нашата държава. Едно от големите имена в застрахователния бизнес. Следващата крачка е също толкова трудна. След като си спечелил първите си клиенти, трябва да им докажеш, че са направили точния избор. Това става с много усилия.

Scale Focus е основана преди три години, но вече има сериозни причини за гордост

 

Калени в битка

Да си от компания, зараждаща се в България, има предимства и недостатъци – предположение, което потвърждава и събеседникът ми. Недостатъкът е, че е трудно големите западни компании да се доверят на млад нашенски разработчик. „Трябва да си много добър и да притежаваш качества, включително, че заслужаваш да работиш по високостойностни и важни проекти.“ Хубавото е, че ако компанията успее да тръгне от по-малък пазар, какъвто е нашият, и започне да привлича по-големи клиенти, тя е преминала през много труден етап – може да се справи навсякъде.

За да си кален в битка и за да си винаги на върха, конкуренцията е от особено голямо значение. В световен мащаб има много компании, които влизат в „битка“ със Scale Focus. Сред най-близките конкуренти са фирми от Румъния, Сърбия, Чехия, Полша, Унгария, където е малко по-скъпо от гледна точка на ценообразуването, но от гледна точка на рискове и близост до Западна Европа са по-малко рискови в очите на клиентите.

Всъщност това е още едно предизвикателство – да успееш да убедиш западните клиенти, че това, че си от Източна Европа, не те прави рисков избор. Трудно начинание, но не и невъзможно. В последното се убеждавам във всеки един момент, прекаран в офиса на Scale Focus.

 

Ценностите в екипа

Обединяващият елемент в компанията са фирмените ценности. А от начина, по който г-н Цеков говори за тях, разбирам, че са нещо много важно – не просто заучени фрази за интервюта. „Искаме да ги разпространяваме силно и културно с оглед на това, че продължаваме да растем – не само в София, не само в Пловдив, но и в други държави през океа­ни и морета.“

Сред основните е отворената комуникация не само вътре в компанията, но и навън с клиенти и партньори. От огромна важност са честността, прямотата и непрекъснатият стремеж към съвършенство. „Ценим екипа, хората, с които работим, и те са една от първостепенните важности, за да се развива компанията. Почтеност във всичко“, допълва събеседникът ми.

 

В последните години все по-често чуваме, че има недостиг на качествени специалисти в IT бранша. От Scale Focus не се сблъскват толкова сериозно с този проблем. За около 3 години компанията набъбва от 15 до близо 200 служители, а често новите попълнения идват, след като настоящи служители препоръчват работодателя на приятели. Бъдещият служител на Scale Focus трябва да има потенциал, но и истинско желание за развитие – без значение какъв опит има. На интервю в хората се търсят ценностите, които компанията изповядва. Именно този подбор и постоянното развитие спомагат за добрите световни позиции на Scale Focus. Разбира се, символ за това са многобройните международни награди, които печели компанията. Един от най-големите успехи е споменатата Stivie Awards, а сред последните новини е, че Scale Focus печели не само вота на журито, но и този на публиката в своята категория – областта на PC услугите. Първите 3 години показват постоянен ръст на компанията, а бъдещето – българската Scale Focus да е пример в световен мащаб.

 

Съвет за финал

Преди да се разделим, имах един важен въпрос, който исках да задам през цялото време – как хората, които тепърва прохождат в бизнеса, да бъдат успешни? „Да нe се отчайват, да дерзаят и смело напред. Преди да създадем Scale Focus, познати и приятели ни предупреждаваха, че е много трудно, особено без опит и без референции. Но ние решихме, че ще действаме. Хубаво е всеки да има добре обмислен план, но и да е готов да поеме риск. Да има кураж, да вярва че нещата ще се случат, и да не се отказва.“

Roo’bar: историята на българския продукт, който завладя цял свят