Facebook отбелязва спад в дневните посещения, а най-голямо отдръпване има сред тийнейджърите. Те са все още в социалната мрежа, но отделят все по-малко време. Това е много важна информация, тъй като именно тийнейджърите са хората, които първи усещат и се придвижват към следващата мания, следващата вълна.

 

А новата им мания са приложенията за текстови съобщения – WhatsApp, WeChat, KakaoTalk. Според The Guardian причината за поведението на младите е... големият успех на социалната мрежа – сред 1.2 млрд. потребители, които посещават Facebook, са техните майки, бащи, чичовци и лели. Те обожават да публикуват вдъхновяващи цитати и снимки на сладки животни, а най-шокиращото е, че обичат и да коментират под статусите и снимките на своите деца. Ето защо Facebook вече не е мястото за статуси, свързани със заведения и лудории, а просто задължително комуникационно оръдие, към което младите се придържат, тъй като всеки го има. А забавните неща? Те са запазени за мобилните телефони.

 

Приложенията за безплатни текстови съобщения се появиха през 2009 г. – тогава WhatsApp направи своя дебют. Мобилните оператори не бяха очаровани и с право – през 2012 г. те са загубили 23 млрд. долара от приходите си от SMS-и. Сега тези приложения заплашват и социалните мрежи. WhatsApp има около 350 млн. активни потребители всеки месец. Това го превръща в най-голямото приложение от подобен тип, но и означава, че има повече потребители, отколкото Twitter (218 млн.). Около 90% от населението на Бразилия използва приложения за кратки съобщения; три четвърти от Русия и половината от Великобритания. Данните са на Tyntec (компания, която проучва мобилните технологии). Само WhatsApp се е настанило на повече от 95% от смартфоните в Испания. Хората, които първи са се обърнали към тези приложения, са под 25 години.

 

Както споменахме, една от причините е нахлуването на роднините в социалните мрежи, но има и още нещо – чрез приложенията за текстови съобщения потребителите могат да си пишат и комуникират с реалните си приятели, които познават и в живота си (все пак трябва да имат мобилния им номер, за да се регистрират), а във Facebook голяма част от разговорите са с хора, които почти не познават.

 

„Използвам WhatsApp, за да комуникирам и изпращам снимки“, коментира Натали Уест, финансов сътрудник, намираща се в двайсетте си години. През последните години тя е използва Facebook все по-малко и по-малко, тъй като не иска „целият свят да знае какво прави“. Когато има поводи или покани за събития, тя предпочита да отговаря не в социалната мрежа, а чрез приложението. Смята този вариант за „по-личен“. Това е и причината, която посочват от анализаторската компания mobileYouth, поради която 78% от тийнейджърите си уговарят срещи чрез онлайн текстови съобщения.

 

Друг фактор е увеличаването на броя на селфитата (автопортрети, които често са... глуповати). Почти половината снимки, качени в Instagram от великобританските потребителите между 14 и 21, са селфита според mobileYouth. Изпращането на тези снимки през споменатите приложения е много по-безопасно... много повече, отколкото споделянето им във Facebook, където могат да бъдат видени от работодателя и от голяма група приятели. Много селфита се изпращат и през Snapchat – приложение, което автоматично изтрива снимката, и то няколко секунди след като е видяна. Приложението набира популярност и вече има около 5 млн. активни потребители месечно, а и не е трудно да разберем защо – тийнейджърите приветстват идеята, че могат да изпратят нелепа снимка, от която да не остане никаква следа. Приложението е оценявано на 2–4 млрд. долара, но остава зад WhatsApp, което има стойност от 5 млрд. долара. Тези числа ни убеждават в тяхната популярност.

 

И последната голяма причина за оттеглянето на младите от Facebook е, че приложенията за текстови съобщения вече са много повече от това – те постоянно се развиват и все повече приличат на социални мрежи. Най-силен пример е платформата KakaoTalk (Южна Корея), WeChat (Китай) и LINE (Япония). Всяка от тях има милиони потребители, а WeChat – над 200 млн. Услугата постоянно се надгражда и се добавят игри, стикери и споделяне на музика. Не бързайте да определяте електронните стикери като глупост, тъй като те са се оказали изключително доходоносни за LINE: от всичките 58 млн. долара приходи, които компанията е регистрирала за първата четвърт на 2013 г., половината са от продажба на игри, а около 30% (или 17 млн. долара) – от продажбата на 8000 различни стикери. Някои са безплатни, а други, например в Испания, където платформата има 15 млн. потребители, струват по 1.99 евро. Често потребителите прибягват към стикери, които да онагледят чувствата им. Според LINE скарани двойки са се помирявали чрез различни картинки, които демонстрират разкаяние.

 

Приложенията за текстови съобщения имат и други „екстри“. Вижте на следващата страница.

Игрите са друго голямо и доходоносно перо. KakaoTalk, което се е настанила удобно на около 90% от всички смартфони в Южна Корея, предлага на регистрираните потребители повече от 100 игри, които могат да бъдат изиграни с някой приятел. Решението било добро, тъй като само игрите са донесли приходи от 311 млн. долара за първото тримесечие на 2013 г. Тази тенденция не е само в Азия. Kik (Канада) и Tango (САЩ) също започват да се оформят като солидни платформи, към които постоянно се привличат софтуерни инженери, за да създават игри, интегрирани в приложенията. Разработчиците взимат 50% от печалбите – 20% остават за тях, а магазините за приложения получават останалите 30%. Tango направи решителна крачка към разширяване, когато преди около месец сключи договор със Spotify, благодарение на който потребителите могат спокойно да споделят песни и музикални клипове помежду си. Преди около две години Spotify имаше подобно партньорство с Facebook. „Виждаме огромен растеж в света на приложенията за текстови съобщения“, коментира вицепрезидентът на Spotify. Той добавя и че се очакват сделки и с други подобни платформи. Подобрения има и в приложението Viber – Push-to-Talk функция и магазин за стикери.

 

Трябва да се отбележи, че с всички тези екстри, които се добавят към платформите за чат, става все по-трудно да ги определяме като такива. „Мисля, че има известно недоразумение, когато категоризираме тези приложения“, казва Павел Дуров, основател на руската версия на Facebook VK.com и наскоро създаденото приложение за чат Telegram. „Те са социални мрежи – новини, профилни страници. Това са елементи, присъщи именно за социалните мрежи.“ Социални приложения за чат е название, което се струва много по-подходящо за Браян Блау, анализатор от Gartner. Някои от създадените в Азия приложения (Kakao и LINE) правят сериозни опити да привлекат и потребители от САЩ, но до този момент не могат да се похвалят с подобен успех. Основна причина са ярките цветове и картинките в стил „манга“.

 

В надпреварата за „добавени екстри“ има едно изключение и това е WhatsApp. Неговият основател (Ян Коум), публично обяви, че няма никакво намерение да добавя игри към услугата. Коум и другият съосновател – Браян Актон, бивши мениджъри от Yahoo, са едни от първите, които създават подобно приложение за мобилни телефони. Тяхната идея е да се запази истинската същност на програмата, а не да се затрупва с допълнителни услуги, които да я натоварват допълнително. „Това се случи с повечето социални мрежи“, коментира Неераж Арора, бизнес мениджър в WhatsApp. „Опитват се да направят всичко за всеки. Ние се концентрираме върху комуникацията.“ Това изглежда като много консервативна идея, но WhatsApp продължава да увеличава базата си с клиенти. Една от новостите е възможност други мобилни и онлайн приложения да споделят съдържание през WhatsApp. Функцията е все още сравнително нова, но след добавяне на бутона за споделяне в сайт за музикален стрийминг се случило нещо интересно – 50% повече споделяния към WhatsApp, отколкото към Facebook.


Бъдещето на приложенията за текстови съобщения е все още мъгляво. Някои експерти предричат изкупуване от големите интернет компании, подобно на Google, за която имаше слух, че е влизала в преговори с WhatsApp в началото на годината. Facebook вече има свой собствен Messenger, а положението с Apple е подобно – iMessage – и двете приложения са много популярни, но липсват „екстрите“, които предлагат азиатските им конкуренти. Въпреки всичко е трудно да повярваме, че може да се роди социална мрежа от някои от тези приложения, която да притежава размерите на Facebook.

 

 

„Ако се огледаме, виждаме географско разделение“, обяснява Грег Уок, изпълнителен директор на Pinger. „Ние доминираме в САЩ, WhatsApp държи Европа, а LINE – Япония.“ Китайската платформа WeChat има желание да разчупи това статукво и иска да се пренесе на множество пазари. Интересно е дали ще успее.

 

Независимо какво говорим, винаги се стига до парите, а именно те ще определят кое от тези приложения ще се задържи, разшири или просто ще изчезне. WhatsApp има солидни приходи благодарение на абонаментните такси; Pinger разчита на реклами; WeChat, LINE, Kakao и Kik продават стикери и игри. Едно е сигурно – този тип приложения са изключително популярни, а с какво още ще ни изненадат? Ще почакаме и ще видим. Използвате ли приложения за текстови съобщения? Имате ли си фаворит?