Една от тенденциите в социалните мрежи в последните години е все по-големият фокус върху по-личната комуникация. Това е причината най-успешните и бързорастящи мобилни приложения напоследък да не са класически социални мрежи, а по-скоро чат приложения, чиято функционалност се разширява. Viber е сред най-добрите примери за това, като отдавна предлага много повече от чат и обаждания. След ботовете, игрите, стикерите и публичните чатове, в които потребителите са просто пасивни консуматори, компанията прави интересна нова стъпка със своите Communities. Най-накратко това са групови чатове, в които могат да участват до милиард потребители. Самото обобщение на тази нова функционалност предизвиква много въпроси, които зададохме на Атанас Райков, директор бизнес развитие на Viber за Централна и Източна Европа и страните от ОНД и Директор Телеком партньорства.

Кои са най-големите общности във Viber в момента и колко души участват в тях?
Viber Communities стартирахме в началото на месец март, като новата функционалност ще стане достъпна за потребителите ни поетапно. В общността могат да се включат до 1 милиард потребители, обединени от дадена кауза, интерес и т.н. Вече доста от нашите партньори направиха стъпка в посока създаване на Viber Communities. Френският футболен клуб "Олимпик" – Марсилия предложи на феновете си с ексклузивни възможности за разговори със звездите на отбора и с ръководството. Minute Media, компания, която създава и разпространява спортно съдържание, управлява своя Viber Communities, за да изпълни обещанието си към феновете – да им даде гласност. OverDrive, платформа за дигитално образователно съдържание, ползва Viber Communities за управление на местни клубове за книги, част от обществените библиотеки в САЩ.

Кой може да стартира Viber Community?
Всеки, от големи брандове, известни личности, авторитети в дадени области до обикновен потребител, може да стартира свое Community. От тук (communities -> learn more) може да се запишете за създаване на такова и да научите повече информация за това, как да го развиете успешно.

Кога услугата ще е достъпна за всички потребители?
В момента правим последни тестове на функционалността със затворена група от партньори, които вече събират своите първи фенове. Обратната връзка е много позитивна, което ни кара да очакваме, че съвсем скоро ще предоставим възможността за създаване на Community на всеки един от нашите потребители.

Самата идея за чат с 1 млрд. души предизвиква притеснение у повечето хора, най-вече по отношение на управлението на разговора и превенцията на спам съобщенията. Какви инструменти предлага Viber за справяне с тези предизвикателства?

Communities предлага няколко роли за управление на чатовете, с които да осигурят здравословното им развитие.

С разработването на продукта добавихме и редица нови инструменти за управление, на базата които админите на общности вече разполагат с перфектен продукт за ангажиране и развитие на групи на база общи интереси, изживявания, каузи и други – и всичко това се случва в добре познатия интерфейс на любимото им приложение за разговори. Суперадмините управляват ролите на потребителите в Communities – те могат да добавят членове и да ги правят админи или суперадмини, да им забраняват достъп и да ги блокират, да решават дали могат, или не могат да участват в разговорите, както и дали на свой ред могат да канят нови членове в Communities. Суперадмините могат да развиват общност и да я правят публично достъпна, предоставяйки линк за споделяне, като могат да премахват този линк във всеки един момент. Освен това могат да възлагат и разпределят отговорности на админите, да им съдействат за управление на разговорите с опция за изтриване на едно или всички съобщения, изпратени от който и да е член на Viber Community, както и с pin на съобщения за насочване на дискусиите. Админите могат да добавят или премахват членове, когато е нужно. Освен това е важно да се отбележи, че сигурността на личните данни на нашите потребители се пази и от факта, че те не разкриват номера си във Viber чрез присъединяването към дадено Community, което гарантира, че те няма да получават нежелани съобщения.

Какви са възможностите за интеракция от страна на потребителите, които са част от Communities? Как се отличават от тези в нормалните чатове и публичните акаунти?
Communities е еволюционна стъпка в развитието на нашите платформи за комуникация, която комбинира най-добри и харесвани страни на Публичните акаунти с тези на груповите чатове. Така например новите членове на Communities могат да видят какво се е случило в тях, преди да се присъединят, имат на разположение най-богатия избор от инструменти за комуникация, включително и GIF-ове, стикери, снимки, видеа и, разбира се, текст, а админите и суперадмините могат да регулират динамиката в групата по начин, който досега не беше възможен в никоя друга платформа.

Какви са инструментите за администрация и модерация на чатовете, с които разполагат администраторите на Communities?

Viber планира и варианти за монетизация на Communities

Във всяко едно Community основна роля за управлението му имат суперадмините – те могат да добавят членове и да ги правят админи или суперадмини, да възлагат и разпределят отговорности на админите, да им забраняват достъп и да ги блокират, да решават дали могат или не могат да участват в разговорите, както и дали на свой ред могат да канят нови членове в Communities. Тези богати правомощия целят предоставянето на максимално ефективна среда за създателите на съдържание да взаимодействат с големи публики, каквито те безспорно могат да намерят във Viber.

Разкажете по-подробно за методите за монетизация на Viber Communities.
На база на богатия натрупан опит както на Viber, така и на някои от другите компании в групата на Rakuten ние планираме предоставянето на различни рекламни формати, които да могат да се активират автоматично в новите Communities, ако техните суперадминистратори решат, че искат да монетизират директно в платформата съдържанието, което споделят. Ние работим с най-големите рекламодатели в света и те имат сериозен интерес към платформата, което гарантира големия потенциал на този подход.

Една от големите дискусии в света на онлайн комуникацията от последните месеци и години са фалшивите новини, чийто ефект се увеличава от разнообразни социални платформи. Какви стратегии и инструменти използва Viber, за да предотврати разпространение на фалшива информация, и какво влияние оказва това на Communities?
На всеки един ключов пазар, където ние оперираме, целенасочено изграждаме партньорства с водещите медии с цел да подпомогнем разпространението на качествено и надеждно съдържание до нашите потребители. Тези партньори имат свои стикери, ботове, публични канали (вече Communities), имат верификация в системите и ясна индикация за пред аудиторията, че това са официалните им канали и редица други предимства. Никоя от тези привилегии не би могла да бъде получена от компания, която разпространява фалшиви новини. Освен това ние имаме напреднали алгоритми, базирани на изкуствен интелект, които следят за дори най-малките нередности в нашата платформа.

Какви са мерките, които предприемате за опазване на личните данни и пространство на потребителите, които участват активно в групи с такъв мащаб? Тук имам предвид не просто хакване или разкриване на данни като потребителско име, имейл или телефонен номер, а и предпазване от онлайн тормоз?
Безспорно сигурността в обмяната на информация е една от най-важните теми в момента. За нас тя винаги е била на първо място и всички съобщения в платформата са криптирани и защитени. С ангажимент към потребителите по отношение на личното им пространство и сигурност Viber дава достъп единствено до потребителските имена на членовете на дадено Community, докато телефонните им номера остават скрити за всички останали, което възпрепятства директен контакт помежду им, в това число и тормоз под каквато и да е форма. Освен това ние предоставяме редица инструменти на нашите потребители за сигнализиране за нередности и респективно моментално изключване на причинителите от нашата система. Тази цел е с изключително висок приоритет за нас, тъй като нашите потребители по целия свят ни се доверяват всеки ден именно защото им предоставяме една най-сигурните и защитени услуги за комуникация, създавани някога.

Тагове:
Още от Social