Знаете ли, че съществува свят, в който всички наши любими герои от филми, игри, комикси и анимации оживяват. Свят, където обикновените хора имат възможността да се превърнат в когото си поискат. Свят, създаден ръчно от талантливи хора, които искат да споделят страстта си с реалността. Това е светът на косплея - изкуство, в което обикновени хора създават костюми и аксесоари, с които се превръщат в любимите си герои от аниме, комикси, филми и видеоигри. За него ще разкажат четирима млади българи, с които имах щастието да се срещна. Те са едни от най-добрите кослейъри в България, които могат да се похвалят с успехи и на международната косплей сцена. Те ще са част от Aniventure 2016 - най-големия фестивал за аниме, манга и японска култура у нас, организиран от клуб Nakama, който ще се проведе на 3 - 4 септември в Inter Expo Center в София. HiComm също ще е там, така че ви очакваме.
Автор: Вирджиния Кирова
Ветеран на българската и европейската сцена
Тодор Костов - Тох, на 27 години, UI и UX дизайнер, аниматор
Първото издание на Aniventure през 2006 г. е мястото, където Тох вижда за първи път хора, облечени като аниме герои. „Бях напълно очарован от идеята и си казах, че още на следващата година и аз ще косплейвам. Така намерих шивачка да ми направи първия костюм.“ Днес, десетилетие по-късно, Тох описва този костюм с галеното „една бяла мушама“, но си спомня с радост за него. „Трябва да косплейваш за кеф. Ако ти е готино да си облечен така, няма голямо значение какво мислят останалите. Разбира се, хубаво е да се стремиш да направиш костюма си по-добър следващия път.“ Това мнение си проличава и когато говори за съдийството си на Aniventure 2015. „Супер готино ми е, като видя млади хора, престрашили се да излязат на сцена. Дори тези с елементарни костюми, като едно детенце, което косплейва всяка година и миналата година беше направило зеленото зомби от Minecraft с два кашона. Супер много ме изкефи!“
На Aniventure 2015. Снимка: Виктор Минчев
През 2013 Тох е българският представител на EuroCosplay – най-голямото косплей състезание в Европа, част от MCM London ComicCon, с костюм на архангела Imperius от играта Diablo III. Тогава той вижда основната разлика между събитията извън България и тези тук. „В България го правим за забавление и не мисля, че толкова ни пука кой ще спечели, искаме да покажем какво сме направили и да зарадваме хората. Там 90% от участниците са професионалисти – шивачи, дизайнери на декори или театрални костюми. Затова и нивото на EuroCosplay е съвсем различно, с много по-състезателна атмосфера.“ Въпреки това според него българските косплейъри имат високо ниво спрямо съседните страни, от които има впечатление. „Ние сме доста добри откъм костюми и печелим високи позиции на EuroCosplay. Но в крайна сметка се мерим с професионалисти, докато сме просто високото ниво на аматьорите.“
Като архангелът Imperius от Diablo III през 2013 г. Снимка: Виктор Минчев
Той не пропуска да сподели и за по-неприятните елементи от EuroCosplay. „За самите косплейъри е ужасно преживяване. При моето участие костюмът ми мина през две летища и българското доста го потроши. Следваха два дни, в които бях топка от нерви в една стая, където всеки си намира ъгълче, сглобява си нещата и се опитва да не пречи. В зависимост от сложността на костюма могат да се видят хора, сглобяващи до последния момент. Такива като мен, на които са се счупили редица неща, до последно не знаем какво ще се разпадне. В деня за репетиции се бориш да се добереш до сцената, защото трябва да преправиш изпълнението си заради различната й форма, а накрая седиш и чакаш. Първо е предварителното оценяване на съдиите и ако костюмът ти се сваля лесно, чудесно! Ако ли не, като моя, стоиш цял ден с него за оценките и после още толкова, докато излезеш на сцената. Цял ден бях с броня, тежаща 13 кг, супер неудобни самоделни обувки и бурка, понеже героят ми няма лице… Сварих се, но това е да си косплейър.”
Позитивите обаче са повече. „Всеки от чуждестранните косплейъри би ти помогнал, ако имаш нужда“, споделя Тодор. „Особено от балканските държави.“ Така там той се запознава с Любица, сръбска косплейърка, която е гост на Aniventure през 2014 и 2015 г. „Тя беше сама, без помощник, и ние й помагахме много. Сега, заради това запознанство, всяка година ходим до Сърбия на техните събития и те идват при нас. Исидора, едно от големите имена на сръбската косплей сцена, дори беше в журито на миналогодишния Aniventure.”
Като Blade Master от играта Blade and Soul на Aniplay 2016. Снимка: Андрей Спиридонов
Тази година Тох ще представи на българския фестивал като Кейн от Trinity Blood, с който ще излезе на сцена заедно със Силвия Александрова. „Ходя на Aniventure от първото му издание и понякога съм се питал: „Добре, на 27 години съм. Дали не е по-добре да спра да се занимавам с тези неща? Дали вече не са малко детински? Дали не трябва да ги надрасна?“. И всеки път когато отида, се чувствам като у дома. Виждам всичките си приятели, които цяла година нямам време да видя, на едно място. Виждам и другите косплейъри. Косплеят може би никога няма да ми писне и нямам търпение да остарея, за да косплейвам стари герои от анимета или игри“, завършва Тодор.
Завръщащият се шампион
Силвия Александрова, на 26 години, еколог
Нямаше как да не се запозная със спечелилите наградата на публиката за най-добри костюми в косплей състезанието на миналогодишния Aniventure. Силвия Александрова и Александър Зиновиев – Зин представиха Gunslinger-и от играта Aion с костюми, отнели им 4 месеца и 10 метра кожа за изработката. Макар да съчувствам към това да си облечен в кожен гащеризон посред лятото, по-любопитно ми е как двамата са създали динамичното си сценично изпълнение, с което се представиха на Aniventure 2015. „Всичко тръгна от шега в един чат, където си разменяхме музика“, обяснява Силвия. „Там Зин пусна 4 Minutes на Justin Timberlake и Madonna, на което казах: „Не, това е скандално! Героите са скандални! Героите са в 10 метра кожа. Това е песента! Правим го!“, спомня си тя с широка усмивка и обичайно развълнувания си тон, когато говори за косплей. „Оставих на Зин да измисли хореографията заради заниманията му с к-поп танци, а мястото за репетиции се оказа паркът на Младост. Там хората ни гледаха странно, децата идваха и искаха да си играят с пистолетите ни непрекъснато. Беше голямо шоу, но за мен това е част от забавлението да си косплейър.“
Силвия и Зин като Gunslinger-и от играта Aion на Aniventure 2015. Снимка: Виктор Минчев
Силвия се занимава активно с косплей от 2009 г., а най-новия си костюм подготвя за Eastern European ComicCon 2016 (EECC), като с него ще я видим и в състезанието на Aniventure 2016 заедно с Тох. За героя, който ще косплейва – Сестра Паула от Trinity Blood, – тя споделя, че е вторият й косплей от това аниме. „Страшно много харесвам този претрупан, детайлен викториански стил.“ За EECC, който се провежда в Букурещ, казва че „може да няма толкова зони, колкото Aniventure, не е толкова занимателно и развлекателно, но има силна рекламна кампания, която е основната причина за мащабите му. Организаторите на Aniventure едва миналата година имаха доста силна реклама, която доведе над 7 хил. посетители. Но разликата между двете събития е, че месец и половина преди румънското вече бяха продадени 13 хил. билета. Надявам се в най-скоро време това да бъде постигнато и от Aniventure.“ Продължаваме разговора в тази посока, защото именно Силвия е на рекламните визии за българсикя фестивал с миналогодишния си костюм. „Да уточним – Nakama не ми плаща, за да съм на плакатите им“, смее се тя. „Много пъти съм се шегувала, че ако сложат билборд на Aniventure(Силвия вече е на билбордите на Aniventure 2016 из София - бел. ред.) и аз съм на него, просто ще си опъна шезлонг отпред, докато хората се снимат с мен. Наистина чувството е страхотно, защото виждаш, че си постигнал нещо и хората около теб го оценяват. Това за мен е най-голямата награда на един косплейър.”
Снимка: Виктор Минчев
След лиричното отклонение Силвия продължава с паралелите между Aniventure и чуждестранните събития, на които е участвала. „Благодарение на Деница Станчева – Дяволката, която е един от нашите организатори и от дълги години се занимава с косплей, нещата тук вървят изключително гладко и добре от гледна точка на това, че за два часа минават максимален брой участници. Организацията стана много компактна и улеснена за косплейърите. Също така подобрение е, че от миналата година косплеят на Aniventure е разделен в два дни. Така може да мине по-голям брой участници, понеже в България всички искат да се качат на сцената и да минат през нея, да се покажат под светлините на прожекторите, докато на събития като London Comic Con прави впечатление, че най-големите и най-хубавите косплеи са в публиката. Това са хора, които го правят просто за себе си. Те не искат да се качват на сцената и да са под прожекторите.“
Снимка: Виктор Минчев
Самата Силвия отива като посетител на тазгодишния EECC. „В последно време не ми е мерак да участвам в конкурси. Искам да го карам лежерно, без напрежението от състезанието. Правя го за удоволствието да създам сама костюма си и да бъда когото си поискам. И за да зарадвам хората.“ Затова и планира да подготви и втори костюм за Aniventure 2016 – принцеса Аврора от „Спящата красавица“, с който просто да се разхожда из публиката. „Това е най-голямото и най-якото събитие в България“, казва Силвия за Aniventure. „Няма какво да си кривим душата. Събират се много посетители, хора на всякакви възрасти. Има какво да се види, защото Aniventure е огромен сбор от различни събития – традиционни чаени церемонии, обличане на кимона, косплей, гейминг и т.н. Просто всеки, абсолютно всеки може да си намери по нещо там.“
Алиса и в театралния свят
Вени Попова, на 22 години, програмист, дизайнер на аксесоари
Вени се занимава с косплей от 5 години и вече два пъти е представяла България на международни състезания, като напролет й предстои още едно – World Cosplay Masters в Португалия. Там ще участва с гейминг косплей, което ще е лично предизвикателство за нея, защото „по принцип не мога много добре да изработвам брони“, споделя тя. „Най-добра съм в шиенето на детайлни рокли.“
Вени е косплейърът, чиято снимка с отрязана гумена конска глава предизвика смут в коментарната секция на hicomm.bg. Кадърът е от сценката по „Алиса в огледалния свят“, която Вени и групата й изиграха на тазгодишното издание на косплей състезанието с театрален привкус Aniplay. Според нея крайните коментари се дължат на агресията в сценката – нещо, което не е показвано в такава степен на българска косплей сцена преди това. „Облизването на ножа ми дойде като идея в деня на състезанието. Гледах част от играта на Американ Макгий Alice: The Madness Returns и това ме вдъхнови“, усмихва се тя.
В сцената няма грам сатанизъм, дишайте - бел. ред.
„Изпълнението ни отне няколко месеца подготовка“, разказва Вени за страхотното представяне на собствения им оригинален прочит на „Алиса в огледалния свят“ от Aniplay 2016. Това представяне спечели на Вени и групата, в която участва, наградата „Най-добра група“ на събитието. „Бяхме доста хора и се събирахме трудно, тъй като някои участници са и танцьори в M.O.D. (Masters of Disaster – българска к-поп танцова група), но пък повечето сме с опит на сцената и знаем какво да правим в кризисни ситуации.“ За успеха на това представяне Вени благодари и на Александър Зиновиев – Зин. „Той измисли сценката и ни координираше постоянно. За мен е изключително важно да има такъв човек при подготовката на подобно изпълнение, а на Зин това му идва отвътре и се справя прекрасно.“
Като Тъмната Алиса от "Алиса" на Aniplay 2016. Снимка: Андрей Спиридонов
Според Вени, преди да се запишат за състезание от ранга на Aniplay или Aniventure, хората първо трябва да „са уверени в това, което правят“. Тя отбелязва и че тази година нивото на участниците на Aniplay не е било особено високо. „Сценките изискват много време“, обяснява тя, „защото влизането в един персонаж не става лесно. На мен ми беше много трудно. Бях антагонист, а рядко съм играла напълно негативен образ. Отне ми 2–3 месеца да вляза в ролята. Трябваше да започна да живея като лош персонаж и да се карам на хората, за да се получи всичко на сцената накрая. И стана“, отбелязва доволно тя. „Просто хората трябва да разберат ролята, да знаят как да я изиграят, а не да се заемат с нещо, което не се получава.“
В контраст с мнението й за Aniplay 2016 Вени е била изключително впечатлена от гейминг косплея на Aniventure 2015. „Не можах да повярвам как изведнъж летвата на българския косплей се качи толкова много. Това е от малкото пъти, в които не участвах, а бях в публиката и реакцията ми беше: „Уау!“. Затова за Aniventure 2016 тя приема нов подход. „По принцип професионалистите казват, че за да се направи някой костюм, е добре да се започне от сценичното представяне. Така започнах да подготвям костюма си тази година. Ще представя модернизирана версия на Снежанка. Искам да дам урок на сегашните хора, защото много от тях забравят нещата, случвали се в детството, истинските детски филми и приказки като Снежанка.“
Като Kurumi от Date a Live на Aniventure 2015. Снимка: Виктор Минчев
Участието с костюм, който си направил сам, не е задължително, смята Вени. Причината е трудоемката и времеемка работа, която представлява изработката му, като все пак отбелязва, че целта на косплея е да научиш нещо ново. „Предпочитам да си правя нещата сама, защото имам един поглед към финалния резултат и е трудно да намеря някой, който го вижда по същия начин. Когато правя костюмите си, влагам страшно много душа в тях. Най-често сълзи. Имала съм дни с 10 часа, в които правя нещо, без дори да ям“, споделя Вени. Тя отбелязва, че косплеят е свързан с много занаяти, които са на ръба на изчезване в България, а като професии са нископлатени, като шивачеството и дърводелството. „Няма проблем да дадеш на някой да ти направи оръжието, ако нямаш време, но е добре да го следиш изкъсо, за да видиш как го изработва. Или пък да го създавате заедно, за да ви е забавно.“ Подобна е и мотивацията й за присъствие на Aniventure 2016. „Там хората могат да научат нови неща, има лекции и представяния на нови продукти. Могат да дойдат, за да се забавляват. И да гледат косплейърите, разбира се.“ Тя добавя, че „трябва да се даде шанс на нашата общност. Вече много различни хора започнаха да посещават фестивали като Aniventure. Миналата година например видях семейство с деца, които бяха доста очаровани от всичко, защото Aniventure е колосално събитие. Има много интересни неща, много посетители и е много цветно, хората са облечени по най-различни начини и това радва и възрастните, и младите. Защото нашият свят е малко по-цветен от реалния.“
Почти новак
Андрей Христов, на 30 години, влогър, сценичен изпълнител
За Андрей Христов Aniventure 2016 ще бъде големият дебют на състезателната косплей сцена. До миналата година Андро, както е познат сред последователите си, е отразявал този тип събития за личния си YouTube канал, в който говори за хардуер, гейминг и нърд култура. На Aniventure 2015 той участва в създаването на един от най-атрактивните и оригинални косплеи, показани на сцената в гейминг деня. С помощта на приятел, който се занимава с автомобилни аудио системи, Андро създава функциониращ пулт за DJ Sona от League of Legends, като единственото, което им е нужно, е косплейър, който да изиграе ролята.
Спират се на Лора Кирилова, която сама изработва останалата част от костюма си, докато момчетата оборудват пулта с тонколони, субуфер и всичко друго, което им е необходимо, за да озвучават сами сцената на Aniventure. „Мислехме, че нашият косплей ще е нещо уникално, някакво чудо невиждано“, разказва с Андрей, преди с усмивка да довърши. „Оказа се, че всъщност е бил впечатляващ, но само за хората на първите редове. Малко по-назад хората са се почудили защо е спряла музиката“, обяснява той. „Освен това на гейминг деня на Aniventure 2015 се изправихме срещу изключително силни косплейъри, със страхотно изработени брони и оръжия. Българските косплейъри наистина много се развиха в последните години.“
Лора Кирилова като DJ Sona от League of Legends, с пулта, за който е помагал Андрей Христов. Снимка: Андрей Спиридонов
Именно атрактивните визии на героите от видеоигри вдъхновяват Андрей за първия му самостоятелен косплей и изява на сцена. Той ще се представи като Soldier 76 от хитовата игра на Blizzard Overwatch. „Това не е най-сложният косплей, който можеш да си представиш, но не е и супер прост“, отбелязва Андро. „Зависи каква степен на прилика с оригинала искаш да постигнеш. Якето ще ми го направи шивач, защото не мога да шия, но в момента сам изработвам оръжието, което се оказа голямо предизвикателство.“ Той споделя, че отдавна е мислил да косплейва, но липсата на време го е спирала досега. „Миналата година бях на първия ред, когато DJ Sona излезе на сцената, и просто усетих адската емоция от този момент. Тогава си казах, че догодина го правя задължително!“, спомня си той. „Не е важно толкова, че ще победиш или ще вземеш награда, защото аз по всяка вероятност няма да стигна дотам. Въпросът е, че самият състезателен дух е много силен. Естествено, харесва ми и самото изработване на косплея, макар че е голяма играчката.“ И той споделя, че истинското предизвикателство на косплейването е именно това да си направиш сам костюма. „Това е част от якото чувство, което изпитваш, емоцията. Да отидеш с поръчков костюм е малко като да печелиш на гърба на съотборниците си в League of Legends, без да имаш особени умения.“ Според него „Уау!“ факторът на един косплей е съчетание от две неща – детайлен костюм и атрактивно сценично изпълнение. Но в крайна сметка сцената няма значение на фестивал като Aniventure и в българската косплей общност като цяло, смята Андро. „Най-добрата черта на общността, която съм забелязал в годините, в които съм имал възможност да я наблюдавам, е, че можеш да бъдеш който си искаш, да правиш каквото си искаш, и никой няма да те съди. На Aniventure хората са по-истински, въпреки че носят костюми.“