Невероятно мощният нов процесор Threadripper Pro 9995WX на AMD не се предлага в комплект с охладител. Въпреки това един човек може би има перфектното решение за този процесор гигант, който може да консумира над 1000 W. Китайският YouTube ентусиаст Geekerwan реши да премахне радиатора и помпата от своето високопроизводително купе BMW M4, за да види как може да овладее топлината от Shimada Peak.

Threadripper Pro 9995WX на AMD, който струва 11 699 долара, е проектиран да донесе пробив като „най-бързия процесор за работни станции в света“, според AMD. Проверявайки пълната таблица с техническите характеристики на Threadripper 9000, 9995WX е на върха като най-новия флагман, разполагащ с архитектура Zen 5, 384 MB кеш и 96 ядра и 192 нишки, работещи на честота до 5.4 GHz – при наличието на възможност (захранване и охлаждане) за това.

Въпреки че има посочена TDP от 350 W, ако искате да извлечете максималната производителност от 9995WX, ще се обърнете към техники за овърклок. С тези технологии за подобряване на производителността, настроени на 11, кралят на процесорите Shimada Peak може бързо да изисква 1000 W мощност или много повече. Това наистина е много топлина, която трябва да се разсее.

Geekerwan твърди, че BMW M4 има „най-добрата охлаждаща способност в света“ за стандартен автомобил. Държейки високо радиатора, изваден от скъпоценния му M4, той подчертава, че тежкият радиатор в ръцете му е с размери около 600 x 350 mm, или приблизително с размерите на пет радиатора с размери 360 mm, слепени един до друг.

Разбира се, за да се извлече максималното от радиатора на BMW, е необходима и подходяща помпа и естествено, помпата на M4 също беше използвана за тази задача по охлаждане на Threadripper 9000. Автомобилната охлаждаща помпа на M4 може да изтласква 1200 литра на час (20 литра в секунда).

Има още едно нещо, което е от съществено значение за изграждането на автомобилен AIO за CPU, а именно вентилаторите. Geekerwan обаче не избра типичните вентилатори Arctic, Noctua или Cooler Master. Тук се включи Toyota с вентилатори от Highlander 4x4, които бяха заимствани, за да прокарват въздух през радиатора на M4. Бяха използвани два от тези 30-сантиметрови вентилатора, които изискваха 100 W, за да изпълнят задачата си.

По-запознатите от вас ще очакват това, но Geekerwan обяснява, че макар неговата „супер водна охладителна“ система да е работила според очакванията, тя е била забавена от интерфейса между ядрата на процесора и AIO системата. С други думи, автомобилната AIO система, която е била сглобена, просто не е могла да отведе топлината от ядрата достатъчно бързо, за да разкрие пълния потенциал на двете. CPU не успя да преминава границата от 5.0 GHz за всички ядра, а радиаторът „все още беше студен“ по време на тестовете на Geekerwan.

Geekerwan използва останалата част от видеото си, за да информира хората с повече пари, отколкото разум, че за игри потребителските CPU като Ryzen 9 9950X все още са далеч по-добри от Threadripper (но може да има изключения като стратегията Cities: Skylines 2).

Снимка: Unsplash/Geekerwan

Виж още: Екстремна физика: златото издържа рекордните 19 000 келвина, без да се разтопи

 

 

Още от Tech