В Кипър хората могат да тичат по вода и да плуват по летищата - поне според електронните им устройства. Бегач от град Ларнака съобщи в социалната мрежа Reddit, че часовникът му Garmin внезапно го е поставил в Ливан след като приключил тренировката си по бягане. Според неговия смарт часовник плувецът, който се е къпал в морето край Кипър, е преплувал летището в Бейрут. Кипърските куриерски служби и таксита временно не могат да достигнат до дестинациите си. Приложенията за запознанства изведнъж сякаш предлагат на кипърците да започнат връзки на дълги разстояния.

Това понякога е смешно, често досадно и рядко опасно. Виновниците за тази бъркотия са блокиащи устройства в Израел или Сирия, които манипулират Глобалната система за позициониране (GPS) по стратегически причини. И все пак, когато сте пилот, отговарящ за самолет, нещата могат да станат наистина страшни.

Експертите правят разлика между заглушаване и подправяне на сигнал. Заглушаването включва предаване на сигнали на честотата на GPS, които са толкова силни, че приемниците в самолетите и на земята спират да работят.

„Наблюдаваме това от години, когато се приближаваме към Сеул“, казва Никлас Аренс от Европейската асоциация на пилотите - профсъюз, който представлява пилотите. Летището се намира само на 35 км от Северна Корея. „Можете да сте сравнително сигурни, че няма да имате на разположение GPS, когато се приближавате“.

Аренс редовно лети с Еърбъс 330 или 340 по целия свят като втори пилот на голяма авиокомпания. Ако GPS навигацията откаже, той се приземява с помощта на радиофарове на земята и на ръководителите на полети, които локализират самолета с помощта на радар и поддържат радиовръзка.

Подправянето на GPS сигнала е по-сложно. В този случай анти-радарите заблуждават приемника, че има фалшива локация. Във въздушното пространство над Сирия, Ливан, Израел и Кипър местоположението на самолета понякога рязко скача към Бейрут, а скоростта, показана в пилотската кабина, пада до нула.

„Този вид манипулация се разпознава доста лесно“, казва Аренс. На границите с Беларус и Русия обаче атаката с подправяне често симулира фалшива, движеща се позиция. Компютрите не разпознават веднага това като измама. „Това е по-трудно, защото трябва постоянно да се питаме дали показаната позиция все още е правдоподобна“, обяснява Аренс.

От години воюващите в даден конфликт страни нарушават GPS сигналите, за да объркат вражеските безпилотни самолети и летателни апарати. През 2020 г. американски изследователи откриват заглушител на сирийското крайбрежие на летище, експлоатирано от Русия. С войните в Украйна и Газа смущенията са се увеличили, което на свой ред засяга множество полети от Европа до Азия.

Тъй като руското въздушно пространство е затворено за тях, те трябва да преминат над южната част на Черно море, където са в обсега на заглушителите. Дезориентацията на местното население и гражданския въздушен трафик - дори в собствената им страна - се приема като съпътстваща щета. В Москва вече не може да се разчита на навигационни приложения. Велосипедите и скутерите под наем редовно спират да работят.

Истинските мащаби на манипулирането на GPS навигацията се разкриват от данните на мрежата OpenSky - гражданско движение, чиито членове използват самоделни приемници, за да анализират местоположението на самолетите. В началото на ноември движението се събра на световна конференция в Центъра за приложни авиационни изследвания в Хамбург. Майкъл Фелукс пътува за събитието от Университета за приложни науки в Цюрих. Той и екипът му оцениха данните от 1 милион полета в три зони: над Полша и балтийските държави; над Румъния, България и Молдова; и над Кипър и източното Средиземноморие.

При почти 70 000 полета между февруари и август 2022 г. GPS навигацията е била нарушена или неуспешна поради смущения. Над Източното Средиземноморие е бил засегнат всеки втори полет.

Заглушаването е лесно и евтино. Някои таксиметрови шофьори и шофьори на камиони използват предаватели с USB връзки, за да не могат колите им да бъдат проследявани. Капитаните на кораби манипулират своите предаватели за местоположение, за да прикрият риболов в незаконни риболовни зони. Електроника, струваща няколкостотин евро, е достатъчна за заглушаване на навигация на самолети.

Самолетите не се разбиват, ако сателитната навигация е нарушена. Те разчитат на конвенционални техники за навигация. Първо, инерциална навигация: Сензорите в самолета измерват всяко движение и ускорение и ги използват за изчисляване на позицията. Второ, радионавигация: Самолетът следи няколко наземни станции и измерва разстоянието до тях. Трето, радар: Контролът на въздушното движение определя местоположението на въздухоплавателното средство и предава по радиото инструкции за управление към пилотската кабина.

Но нивото на стрес в пилотската кабина и в контрола на въздушното движение се увеличава, и то не само в близост до зоните на войни.

Проблемът се състои в това, че GPS приемникът не може просто да бъде рестартиран след прекъсване. Той спира да работи, докато самолетът не се приземи, дори ако е напуснал зоната на смущенията. И тъй като традиционната навигация е по-малко точна от високопрецизната GPS технология, неопределеността на позицията над морето може да бъде повече от десет километра. Ето защо самолетите трябва да поддържат по-големи безопасни разстояния: Заблуждаването на сигналите означава, че във въздуха могат да се намират по-малко самолети по едно и също време.

Може би най-големият проблем e, че заблуждаването на сигнала може да манипулира показаната надморска височина и по този начин да задейства аларма. Ако самолет се спуска и бордовата електроника е подведена да мисли, че самолетът лети много по-ниско и се сблъсква с планина, тогава се включва алармата за издигане на летателната траектория.

Има идеи сателитната навигация да стане по-устойчива. От една страна, европейската GPS алтернатива Galileo тества технология за криптиране през последните месеци, за която се предполага, че е имунизирана срещу атаки. Друга възможност е да се инсталират нови антени в самолети, които са програмирани да приемат сигнали само отгоре, където сателитите са в орбита, но тъй като авиацията въвежда бавно иновации, ще отнеме години, докато технологията бъде сертифицирана.

Снимка: Unsplash

Виж още: Нова технология проправя пътя към по-ефективни хладилници в кухните ни