Осите са насекоми, които обичат да правят гнездата си в тесни пространства. Това включва и отворите на устройства, имащи за цел да измерват скоростта на летящите апарати, към които принадлежат. Наскоро се появи изследване, което показва, че това е по-сериозен проблем, отколкото повечето хора си дават сметка.

На 21 ноември 2013 г. Airbus A330-200 се приготвя да излети от летището в Брисбейн, Австралия. Единият пилот обаче се спира, когато забелязва, че апаратурата отчита странни показатели за скоростта. След двучасова инспекция самолетът получава разрешение да излети, но аномалията се повтаря точно преди той да се отлепи от земята. На този етап спирането е невъзможно, затова пилотите нямат друг избор, освен да продължат. Вече във въздуха, несъответствията в скоростта продължават, затова пилотите изпращат бедствен сигнал до кулата и след като получават позволение, обръщат самолета и го приземяват успешно.

„При последвалата инспекция в една от сондите на Пито са открити останки от нещо, което наподобява оса. Сондите на Пито са инструментите, които измерват скоростта на самолета, затова те са от ключово значение за всеки безопасен полет“ – обяснява биологът Алън Хаус.

Вероятността едно насекомо да свали цял самолет изглежда нищожна, но е възможно вече да сме ставали свидетели на такова събитие. През февруари 1996 г. Боинг 757, се разбива малко след излитането си от Доминиканската република и всички 189 човека на борда загиват. Причината е, че пилотите не са разчели вярно скоростта поради проблем с вече споменатите сонди на Пито. За аварията е обвинена оса, но поради липса на доказателства тази теория никога не е официално потвърдена.

Новото изследване на Алън Хаус сочи, че проблемът с осите, които си правят гнезда в тези сонди, се среща по-често, отколкото предполагаме. И по-точно става дума за вида Pachodynerus nasidens (ключалкова оса), който се среща в Южна Америка и Карибите. Тези оси изграждат гнездата си във всякакви кухини, включително в неуплътнени части на врати и прозорци, електрически контакти и както предполага името – ключалки. Те са дълги между 10 и 12 милиметра и чрез пребиваване в летящи апарати са се разпространили в южните части на Северна Америка и дори в Австралия.

Инцидентът в Брисбейн не е единичен случай. От ноември 2013 г. до април 2019 г. служителите в това летище са подали сигнали за 26 инцидента, свързани с оси, някои от които довели до предприемане на „аварийни процедури“. Има мерки за безопасност, засягащи по-големи животни като птици, но все още няма решение за този проблем.

Снимки: Unsplash

Вижте още: Ако си купите този частен самолет, получавате и Porsche 911 Turbo S като подарък