
Бивш администратор на НАСА заяви пред Комитета по търговия на Сената на САЩ, че е „много малко вероятно“ САЩ да върнат хора на Луната, преди китайски конкурент да забие флаг на лунната повърхност.
Проблемът, според Джим Бриденстайн, е архитектурата, избрана от НАСА за завръщането на Луната, и по-специално изборът на Starship на SpaceX за кацане на хора на нашия естествен спътник.
Бриденстайн отхвърли проблемите с космическата стартираща система (SLS) на НАСА – огромната ракета, предназначена да изстрелва хора на Луната като отбеляза, че „тя е била скъпа, имало е превишения на бюджета, но това вече е зад нас“.
За капсулата Orion, която ще се използва за транспортиране на екипажа от Земята и обратно, Бриденстайн каза: „Капсулата Orion не само е готова за употреба днес, но в крайна сметка цената ѝ намалява, защото все повече от нея може да се използва повторно всеки път, когато я използваме. Тези два елемента са в добро състояние.“
Това, което не е в добро състояние, е архитектурата, включително изборът на Starship на SpaceX. Бившият администратор изброява най-сериозните проблеми. На първо място стои задачата да се достави вариантът Human Landing System (HLS) на Starship до Луната, което би изисквало неизвестен брой изстрелвания от Земята, за да се презареди. „Между другото“, каза Бриденстайн, „цялото това презареждане в космоса също никога не е било тествано.“
След това има и класифицирането на варианта HLS за транспортиране на хора: процес, който, както отбеляза Бриденстайн, „още дори не е започнал“. Той продължава, отбелязвайки още проблеми с лунната архитектура на НАСА. Колко дълго вариантът HLS на Starship може да се задържи в орбита около Луната, преди да пристигне екипажът? Приемливо ли е да се изпрати екипаж на повърхността на Луната без възможност да се върне на космическия кораб Orion в продължение на седем дни?
„Най-голямото решение в историята на НАСА – поне откакто следя нещата – беше взето в отсъствието на администратор на НАСА, и то беше, че вместо да купим луноход, ще купим голяма ракета.“
„Това е архитектура, която никой администратор на НАСА, за когото знам, не би избрал, ако имаше възможност. Но това беше решение, което беше взето в отсъствието на администратор на НАСА. Това е проблем, който трябва да бъде решен.“
Решението беше взето през 2021 г. Освен SpaceX, Blue Origin на Джеф Безос също се включи в надпреварата заедно с американската Dynetics. По това време НАСА смяташе, че изборът на един партньор ще намали разходите. По-късно Blue Origin заведе дело срещу НАСА за възлагането на договора.
Нито SpaceX, нито Blue Origin присъстваха на изслушването. Самият Бриденстайн също не предложи решение на проблема.
Снимка: Unsplash
Виж още: Грижата за косата ви може да доведе до замърсяване, сравнимо с това от пътния трафик