От много години се обсъжда идеята за изграждане на тунел, който да свърже континентален Китай с Тайван. Сега китайските учени са по-близо от всякога до намиране на оптимално решение за построяване на най-дългия в света подводен тунел.
Дискусиите между заинтересованите страни започнаха още през 2016 г., но едва наскоро учени и инженери се договориха как най-добре да бъде осъществена идеята. В сравнение с китайския проект тунелът под Ламанша, който свързва континентална Европа с Великобритания, изглежда малък. Евротунелът е дълъг 51 км, от които само 37 км са под водата.
Подводната част на китайския тунел ще достигне 135 км, диаметърът му ще бъде 10 м, а максималната скорост на движение по него – около 250 км/ч. По план тунелът трябва да влезе в експлоатация през 2030 г.
Твърди се, че в тунела ще бъдат прокарани две жп линии, които ще позволят едновременно движение в двете посоки. Като се има предвид огромната дължина, учените предлагат изграждане на изкуствени острови за захранване с въздух. От всяка страна на тунела ще има зони за свободна търговия.
Най-голямата пречка за целия проект обаче ще бъде политическа. Китай винаги е смятал Тайван като част от територията си, която трябва да бъде обединена с континенталната част на всяка цена. Тайван, от своя страна, се смята за суверенна държава. Пекин вероятно ще продължи с проекта, без да чака споразумение с Тайпе, което може да усложни отношенията, вместо да ги преодолее, както би направил тунелът.