Екип от студенти от Техническия университет в Делфт влезе в историята, като прекоси Северно море с лодка, задвижвана изцяло с водород.
Екипът Hydro Motion на ТУ Делфт потегли от Брескенс, Нидерландия, на 11 юли, а пред тях имаше 160 км бурен океан. Малко след началото на пътуването обаче плавателният съд получава повреда в охлаждащата помпа и се налага да акостира в Белгия за ремонт.
След кратък ремонт проблемът беше отстранен и екипажът отново отплава. Те пристигнаха в Рамсгейт, Великобритания, 12 часа по-късно. Лодката, която се движи със скорост 40 км/ч, изминава маршрута, използвайки само 12 кг водородно гориво.
Учениците започват да строят експерименталния кораб през август миналата година. Всичко - от корпуса от въглеродни влакна до водородната задвижваща система - е направено от нулата.
Дългият осем метра плавателен съд се задвижва от горивна клетка, която засмуква водород от три бутилки за съхранение и го превръща в енергия. Тази енергия се подава към акумулаторна батерия, която на свой ред захранва двигателя.
Студентите от Техническия университет в Делфт работят по проекти за по-екологични лодки от почти 20 години. В продължение на повече от десетилетие университетът подкрепя разработването на лодки, задвижвани със слънчева енергия, като преди четири години премина към водород.
Проектът Hydro Motion има за цел да демонстрира жизнеспособността на водорода като източник на гориво за корабите, които са един от най-трудните за декарбонизиране видове транспорт. Корабоплаването в световен мащаб допринася за 3% от световните въглеродни емисии - повече от въздушния транспорт.
Водородът е „най-добрият начин за съхраняване на зелена енергия“, казва екипът на Hydro Motion на своя уебсайт. „Когато се преобразува чрез горивни клетки, той има плътност на съхранение на енергия приблизително 235 пъти по-голяма в сравнение със стандартните за индустрията литиево-йонни акумулаторни клетки.“
Водородните лодки отбелязват значителен напредък през последните години. През 2021 г. Норвегия пусна на вода MF Hydra - първия в света ферибот, задвижван с водород. Страната наскоро започна изграждането на още два такива плавателни съда.
Въпреки това повечето водородни лодки днес са подобни на тези на ТУ Делфт - експериментални прототипи, които не са предназначени за комерсиална употреба.
Снимка: Unsplash
Виж още: Новата находка на Curiosity: жълти кристали на Червената планета