Китай се стреми да предизвика интерес към космическия туризъм, като отвори своята скоро завършена космическа станция за обикновените граждани.
Ян Лиуей, който влезе в историята през 2003 г., като стана първият астронавт на Китай в Космоса, коментира по-рано този месец пред китайските медии, че хора без официално обучение за астронавти скоро могат да посетят космическата станция Tiangong.
„Не е въпрос на технология, а на търсене“, каза Янг, когато беше попитан дали широката публика ще може да обиколи Tiangong. „И може да се реализира в рамките на десетилетие, стига да има такова търсене.“
Ян говори като член на Китайската народна политическа консултативна конференция (CPCCC), която е част от текущите годишни политически сесии в Пекин. Допълнителна тежест към коментарите добави Джоу Джианпин, известен като главен дизайнер на китайската програма за човешки космически полети, който по-късно каза, че космическият кораб на екипажа на страната Shenzhou може да се използва за космически туризъм. Взети заедно, коментарите предполагат, че Китай се стреми да създаде пазар за космически туризъм.
Но първо Китай трябва да завърши тримодулната Т-образна космическа станция и да я направи напълно работеща. Пекин планира да стартира шест мисии тази година, за да завърши Tiangong. Това ще бъдат изстрелвания на два нови модула, двойка мисии за доставка на товари и две мисии с екипаж - Shenzhou 14 и Shenzhou 15. Очаква се двете мисии от трима души също да извършат първото предаване на екипажа, което временно ще види шестима астронавти на борда космическата станция.
Но космическият кораб Shenzhou, който стартира от Джиукуан в пустинята Гоби с ракета Long March 2F, няма да бъде единствената възможност за привличане на туристи в Космоса. Китай работи върху ракета за многократна употреба за човешки космически полет, която ще бъде в състояние да изстреля нов, по-голям и частично използваем космически кораб с екипаж към космическата станция. Новият подход би означавал, че повече хора ще могат да летят в космоса наведнъж.
Докато космическият кораб Shenzhou може да транспортира само трима астронавти, новото поколение космически транспортни превозни средства с екипаж ще може да превозва шест до седем астронавти, твърди China Aerospace Science and Technology Corporation.
Разработват се и търговски варианти. CAS Space, комерсиален допълнителен продукт на Китайската академия на науките (CAS), има за цел да предложи пътувания до Космоса за туристи още през 2025 г., очевидно черпейки вдъхновение от Blue Origin. Междувременно компанията за космически самолети Space Transportation разработва „ракета с крила“ за космически туризъм и пътуване от точка до точка, насочена към първия суборбитален полет през 2025 г. Орбиталните полети са планирани за около 2030 г.
Снимка: Pikrepo
Виж още: Ето какво наистина ще се случи на МКС, ако Русия я изостави