
Нов частен лунен модул може да излезе в Космоса само след няколко години. Impulse Space — частна космическа компания, основана от Том Мюлер, който е първият служител, нает от милиардера Илон Мъск в SpaceX — обяви, че планира да построи роботизиран лунен модул, който да помогне за отварянето на лунната граница.
„Както каза президентът Джон Ф. Кенеди, да стигнеш до Луната е трудно. Но ние знаем, че в Impulse работят едни от най-умните умове в аерокосмическото инженерство, които всеки ден разширяват границите на иновациите“, написа Мюлер в блог пост, в който изложи лунната визия на Impulse. „Уверени сме в способността си да решим най-трудните технологични предизвикателства и сме развълнувани да продължим да ускоряваме бъдещето си отвъд Земята.“
Impulse Space, основана от Мюлер през 2021 г., е специализирана в космическия транспорт – доставя космически кораби до местоназначението им след изстрелването им в космоса.
Компанията вече експлоатира космически влекач с размерите на съдомиялна машина, наречен Mira, който за първи път достигна космоса по време на мисията Transporter 9 на SpaceX през ноември 2023 г. Impulse работи и по „ускорителна степен“, известна като Helios, която е проектирана да доставя големи товари от ниска орбита около Земята до дестинации с по-висока енергия, като геостационарна орбита и пространството между Земята и Луната. Helios трябва да направи своя дебют в космоса в края на 2026 г.
Плановете на Impulse за Луната включват ракетата Helios и нов лунен модул, който компанията ще построи сама. Двете ще бъдат изстреляни заедно на стандартна ракета със среден или голям товарен капацитет, според публикацията в блога на Мюлер.
„След като Helios и модулът за кацане бъдат разположени в ниска околоземна орбита, Helios ще транспорта модула за кацане до ниска лунна орбита в рамките на една седмица“, пише той. „След това лунният модул за кацане се отделя от Helios и слиза на повърхността на Луната. Използвайки високите възможности на Helios за ускорение, тази мисия не изисква презареждане в космоса.“
Всяка мисия на Helios ще може да транспортира 3 тона полезен товар на Луната, каза Мюлер. Първата такава доставка може да се осъществи още през 2028 г.
Редица частни лунни модули вече летят или са в процес на разработка. Например, компанията Intuitive Machines от Хюстън вече два пъти е изстреляла космическия си кораб Nova-C към Луната, а базираната в Токио компания ispace е направила същото с кораба си Hakuto-R.
Космическият кораб Peregrine, построен от базираната в Питсбърг компания Astrobotic, има един полет зад гърба си, както и Blue Ghost на Firefly Aerospace. Blue Ghost е единственият с напълно успешна мисия; Nova-C се преобърна малко след кацането и при двата си полета до Луната, Hakuto-R се разби два пъти в лунната повърхност, а Peregrine не успя да излезе от орбитата на Земята.
Всички горепосочени апарати са сравнително малки роботизирани кацащи апарати, но се разработват и по-големи лунни апарати, способни да превозват екипаж. Например, НАСА е избрала Starship на SpaceX и Blue Moon на Blue Origin, за да кацне безопасно астронавтите от мисията Artemis на лунната повърхност.
Снимка: Unsplash/Impulse Space