Wired излезе с ексклузивен материал за следващата конзола на Sony. И в случая не говорим за поредния слух, а за информация от извора. Такава, споделена от легендарния гейм дизайнер, продуцент и инженер Марк Сърни. Последният е водещият архитект на PlayStation 4, PlayStation Vita и очевидно следващата конзола на Sony, която той по разбираеми причини не нарича PlayStation 5, а просто „Next-Gen”.

В следващите редове ще се опитаме да обобщим информацията, която Сърни споделя пред популярната медия.

На първо място той потвърди това, което намеква от години – PlayStation 5 няма да бъде подобен на PS4 Pro ъпгрейд.

В случая говорим за такъв скок, който според него ще промени начина, по който получаваме и възприемаме игрите.

Както споменахме по-горе, в рамките на цялото интервю той нарича новия хардуер просто “next-gen console“, но ако се вгледаме в историята на PlayStation, то почти сигурно името ще бъде PlayStation 5.

Сърни допълни също да не очакваме PS5 в рамките на 2019 година, а също, че все повече големи разработчици вече разполагат с ранни версия на девкитовете на новия хардуер.

Според Wired показаното от Sony пред тях е по-скоро революция, отколкото еволюция.

Истински скок между генерациите

В рамките на цялото интервю Сърни говори най-вече за хардуера на PS5 и в много по-малка степен за софтуера и новите услуги, които ще представи Sony със следващата си конзола.

CPU-то и GPU-то на PlayStation 5 ще бъдат неизмеримо по-можещи спрямо моментния PS4 хардуер и дори PS4 Pro. Последното, разбира се, е повече от логично. По-интересни обаче са детайлите около промените при възприемането на игрите, които ще доведе със себе си новия хардуер.

Ще започнем обаче със суровите числа: очаквано, говорим отново за чипсет на AMD, който ще стои в основата на конзолата. CPU-то е базирано на трета генерация Ryzen (7nm Zen 2), предлагайки осем физически ядра. Знаем, че подобни наименования и цифрички не говорят на всички наши читатели по еднакъв начин, затова (предвид факта, че в екипа ни имаме разработчик, който е работил с PS4/PS4 Pro) ще кажем, че CPU-то е ахилесовата пета на моментните конзоли по отношение на физически изчисления, сървъри, AI и т.н. CPU-то на PS5 ще е генерален скок спрямо немощните Jaruar-и на моментните конзоли. Сега обаче се замислете какво направиха с тези немощни CPU-та разработчици като Naughty Dog, Santa Monica, Guerrilla Games и др. и си представете какво могат да сътворят с изчислителен звяр, който би се котирал като адекватно решение дори на PC пазара.

Navi базираното GPU по думите на Сърни ще поддържа рей-трейсинг технологията, която според мнозина ще бъде големият визуален скок следващата генерация. В адекватна форма към днешна дата тя се предлага само на PC GPU-та от най-висок клас. Тоест, такива, които са по джоба на миниатюрна част от PC играчите. Нито една от моментните конзоли на пазара – PS4 Pro и Xbox One X включително, не може дори да сънува да възпроизведе по софтуерен (хардуерен e невъзможно) начин подобна технология, при адекватни кадри за секунда и резолюции.

Бонусите на рей-трейсинг технологията са основно визуални, защото чрез нея осветлението в игрите и 3D приложенията може да работи по много по-близък до реалността начин. Начинът по който светлината реагира на/отскача от различни повърхности може да бъде представен по далеч по-реалистично на екрана посредством преждеспоменатата технология.

Според Сърни обаче тя ще има и алтернативни приложения:

„Ако искате да направите тест, чрез който да проверите дали даден играч може да чуе определен звуков източник, или дали враговете чуват стъпките на играча – рей-трейсингът може да бъде полезен при подобен процес.

Новият чип на AMD ще включва и специфичен хардуер за 3D аудио, което според Сърни ще предефинира какво разработчиците могат да направят със звука във видео-игрите.

„Като играч за мен беше леко фрустриращо, че аудиото не претърпя сериозен скок при преминаването от PlayStation 3 към PlayStation 4. Със следващата ни конзола мечтата ни е да демонстрираме колко различно може да бъде аудио преживяването, когато можем да добавим значително количество хардуер, който да се грижи за него.“, споделя Сърни.

Резултатите според архитекта на PS5 ще се изразяват в далеч по-поглъщаща звукова среда – звукът ще идва отгоре, отзад, ляво и дясно. По-важното е, че подобно съраунд звучене няма да изисква специфичен хардуер, какъвто е случаят в момента. Потребителите ще могат да се насладят на пространствения звук дори от колонките на своите телевизори. Все пак Сърни допълва, че „златният стандарт“ по отношение на аудиото при PS5 ще бъде използването на слушалки.

По отношение на PlayStation VR Сърни не споделя много, но единият от анонсите беше много важен за моментните притежатели на PSVR версия 1.

„Днес няма да навляза в детайли относно нашата VR стратегия. Ще споделя все пак, че VR (технологията) е много важна за нас, а също, че настоящият PSVR шлем ще бъде съвместим с новата конзола“.

И ако новият процесор, видео чип и потенциален VR ъпгрейд са очаквани елементи на новата конзола, то има друг такъв, който според Сърни е и най-вълнуващият. Елемент, който според него е „истински game changer“, такъв, който е „ключът към следващата генерация“. Въпросният ключ е простичък – твърдият диск.

Огромни като размер игри като Red Dead Redemption 2 , достигащи размери от 100 гигабайта, зареждат между отделните нива в продължените не на секунди, а минути. Същото се отнася и за тъй нареченото „бързо предвижване (fast travel)”. Основната причина за подобно чакане е скоростта, с която се прехвърлят данни от настоящите стандартни твърди дискове, които се помещават в PS4/PS4 Pro.

Според Сърни още от 2015 година насам получавал редовно следната молба от различни софтуерни разработчици „Знаем, че не е възможно, но, може ли (конзолата) да има SSD?”

Към днешна дата SSD-тата се помещават дори в бюджетни лаптопи, а PS4 Pro и Xbox One X поддържат Sata 3, съответно могат до голяма степен да се възползват от скоростта на пренос на данни, която може да осигури едно SSD.

Архитектът на конзолата обаче напомня, че не всички SSD-та са изготвени по един и същи начин.

„Имам SSD в моя лаптоп и понякога, когато искам да прескоча между Exel и Word, мога да почакам 15 секунди“.

С други думи това, което ще се помещава в PlayStation 5, ще бъде по-специализирано решение.

За да го демонстрира, Сърни е направил следното сравнение пред Wired – пуснал е пресния open world хит Spider-Man на PS4 Pro и същата игра на PS5 девкит. От там е избрал метода „бързо предвижване (fast travel)” и на PS4 Pro са му били необходими 15 секунди, преди Спайди да се появи на коренно различно място в Манхатън. Питате се какво времево количество му е трябвало на популярния комикс герой да прескочи от една локация към друга, използвайки наречения от Сърни „бавен“ девкит на PS5? Точно 0,8 секунди!

Нещо повече, втората Spider-Man демонстрация представила ясно колко по-бързо и колко повече количество данни може да се изобразяват на екрана посредством специализирания твърд диск в PS5.

“Независимо колко ъпгйреднат е Спайдърмен, при PS4 версията той не може да се движи по-бързо, защото това е и (максимум) скоростта, с която можем да прехвърляме информация от твърдия диск на конзолата“.

На PS5 Спайди е изглеждал като самолет, който се движи между отделните сгради в Манхатън.

Сърни допълва, че SSD-то в PS5 ще стартира изцяло нова епоха относно начина, по който ще получаваме и консумираме съответното съдържание.

И още, според архитектът PS5 ще поддържа резолюции до 8К, но демонстрациите в случая са били направени на 4К телевизор.

За момента Sony не назовава конкретни детайли около SSD-то на PS5 – като това кой ще го произвежда, ще се възползва ли то от новия PCIe 4.0 стандарт.

Това, което смело заявил Сърни обаче е, че в момента на пазара няма SSD (използващо се на PC), което може да достигне скоростите на еквивалента, който ще се помещава в новата конзола.

„Суровите числа на скоростта на четене са много важни.“ казва Сърни, допълвайки: „Но същото важи и за детайли като I/O [input-output] механизмите и (начинът на) подреждането на софтуера. Аз например имам PS4 Pro, на което сложих SSD, което струваше колкото самата конзола. И постигнах скорости, които са само с 1/3 по-високи.“

На база показаното в Spider-Man PlayStation 5 ще прехвърля данни 19-пъти по-бързо, отколкото PlayStation 4 Pro.

За финал Сърни потвърди очакваната обратна съвместимост между софтуер, писан за PlayStation 4 и PlayStation 5. Естествено, гейм легендата допълни, че при старта на PS5 голяма част от заглавията ще имат версии и за PS4 (какъвто е случаят при всяка нова конзола генерация), в това число и новата игра на Коджима Death Stranding.

В кратце, на ниво хардуер PS5 се очертава като реален next-gen скок. За софтуерът ще трябва да почакваме. Съмненията ни в доставянето му обаче и там са малки, предвид качеството и количеството ексклузивни игри за PS3 и PS4.

Друг важен за отбелязване момент е, че въпреки наличието на стрийминг гейм платформа като Stadia на Google (и включването на още играчи като Microsoft), следващата генерация PlayStation ще се помещава отново в нашите всекидневни. Там, където PlayStation брандът се помещава основно в продължение на четири генерации и почти 25 години.

И все пак, по отношение на стрийминг услугите и Sony, Сърни сподели следното: „Ние всъщност сме пионерите на облачно базираният гейминг (PSNow), а нашата визия ще стане много по-ясна с наближаването на премиерата (на PS5)”.

Това е за момента. Ние вече точим лиги. А вие?

Тагове: