През последните години бяха направени няколко опита за построяване на водородна лодка, но британският стартъп Drift навлиза в нова територия с плавателен съд, който не се задвижва с водород, а произвежда водород.

Drift разработва автономна яхта, която може да произвежда екологичен водород в морето. Тя би могла да предложи по-бърз и по-ефективен начин за производство и транспортиране на гориво, особено в отдалечени региони.

„Едно от основните ни предимства е, че можем да обслужваме труднодостъпни места“, казва основателят и главен изпълнителен директор на Drift Бен Медланд. „Това е огромно предимство в сравнение с наличието на стационарна инсталация.“

Вятърът задвижва ветроходната лодка, завъртайки турбина под корпуса, която насочва електричеството към бордовия електролизер. Тази машина използва електрически ток, за да разгражда морската вода на водород и кислород.

Плавателните съдове могат да превозват 2 - 4 тона водороден газ на път. Компанията обаче проучва начини за съхранение на водорода в течно състояние, което е много по-плътно.

След като напълнят резервоарите си с водород, лодките се връщат в пристанището за разтоварване и се отправят обратно в морето. Те ще действат като мобилни фабрики за зелен водород.

Яхтите, произвеждащи енергия, биха могли да се използват за зареждане на бъдещи контейнеровози с водород в морето или за доставка на водород до танкери в открито море или до пристанища.

Алгоритъм, създаден от фирмата за изкуствен интелект Faculty, определя най-добрите маршрути, по които да преминат яхтите, за да се увеличи производството на екологичен водород.

Чрез комбиниране на производството и разпределението в едно превозно средство - и отпадане на необходимостта от свързване към мрежата - яхтите биха могли да намалят и разходите.

Миналата седмица Drift обяви, че си е осигурила 4.6 млн. паунда (5.5 млн. евро) в кръг за начално финансиране, ръководен от Octopus Ventures. Наскоро стартъпът получи и безвъзмездна помощ от Innovate UK, британската агенция за иновации.

Drift вече успешно изпробва умалена версия на своята технология. Планът на стартъпа е да изгради 58-метрови гиганти, способни да произвеждат до 150 000 кг водород годишно.

Снимка: Unsplash/Drift 

Виж още: Rolls-Royce отново надмина себе си с Phantom Scintilla: шедьовър на лукса и изкуството