
Въздушният транспорт винаги е бил изложен на турбуленции, но нови доклади сочат, че сега те се случват по-често и с по-голяма сила, отколкото преди 50 години.
Това важи особено за турбуленциите в ясно време, невидимите турбуленции, които настъпват без предупреждение в иначе спокойно небе.
Притеснението вече не се отнася само до неприятните сътресения по време на полет. Внезапните, непредвидими турбуленции са причинили наранявания и, в редки случаи, дори смъртни случаи.
Учените, инженерите и авиационната индустрия работят, за да разберат дали турбуленциите се влошават, каква роля може да играе климатичната промяна и как новите технологии могат да помогнат на пилотите да ги преодоляват безопасно.
Турбуленцията може да се образува по много начини, често в близост до гръмотевични бури или тежки облаци. Но турбуленцията в ясно време е фундаментално различна. Тя възниква високо в атмосферата, на около 10 000 метра, в близост до струйни течения.
Тези бързо движещи се въздушни ленти взаимодействат с по-бавния околен въздух, създавайки силно ветрово напрежение, което дестабилизира небето. Тъй като се случва при ясни условия, турбуленцията в ясното небе не може да бъде засечена от стандартния радар. Това затруднява пилотите да я избегнат.
„Проблемът е, че можем да видим ясно нещо като буря“, казва Ахмед Буснайна, изтъкнат професор в Североизточния университет, САЩ. „Можете да го видите на обикновения радар. При турбуленцията в ясното небе няма начин да я видите. Днес такава технология не съществува.“
Тази невидимост е това, което прави турбуленцията в ясното небе особено опасна. Пътниците и екипажът могат да бъдат изненадани, а без закопчани колани вероятността от наранявания е по-голяма.
Авиоиндустрията проучва нови начини за по-лесно откриване на турбуленции. Буснайна обяснява, че компании като Boeing разработват системи за откриване и измерване на разстояния с помощта на светлина (LIDAR). Тези сензори биха позволили на пилотите да засичат турбуленции до 15 километра пред самолета. В момента пилотите разчитат предимно на метеорологичните прогнози и докладите от други полети, за да избягват зоните с турбуленции. По-доброто откриване би било пробив за авиационната безопасност.
В същото време дизайнът на самолетите се е подобрил. По-новите самолети са конструирани с гъвкави крила, по-добър аеродинамичен контрол и усъвършенствани системи за автопилот. Тези характеристики ги правят по-устойчиви при турбуленция.
Въпреки това Буснайна отбелязва ограниченията на технологията. „В момента най-добрият начин да се справим с турбуленцията е просто да я избягваме“, заявява той. „Повечето технологии не са наистина подготвени да се справят с нея по начин, който гарантира безопасността.“
Опасността не е само теоретична. През 2024 г. търговски полет от Лондон до Сингапур претърпя силни турбуленции, които се оказаха фатални. Данните на Федералната авиационна администрация на САЩ показват също, че между 2009 и 2021 г. турбуленциите са причинили сериозни наранявания на 30 пътници и 116 членове на екипажа. Макар че цифрите са малки в сравнение с общия брой на въздушните пътувания в световен мащаб, те подчертават рисковете, когато турбуленциите станат силни.
Важен въпрос е дали климатичните промени влошават турбуленцията. По-топлият въздух, причинен от нарастващите емисии на въглероден диоксид, може да нарушава струйния поток и да увеличава нестабилността на височините на полета. Едно широко цитирано проучване от 2023 г. разглежда тенденциите в турбуленцията при ясно време от 1979 г. насам. Изследователите установиха, че „тежката или още по-силна“ турбуленция е нараснала с до 55%.
„Намираме ясни доказателства за голямо увеличение около средните ширини на височините на полета на самолетите“, пише екипът, като предупреждава, че се очаква турбуленцията да се засили през следващите години.
Това проучване и други сочат връзка с климатичните промени, но доказателствата все още се обсъждат. По-ранни проучвания сочат, че климатичните промени могат да влошат турбуленцията при ясно време, но ограничените данни и предизвикателствата при моделирането означават, че тези заключения трябва да се разглеждат като предположения, а не като окончателни.
Засега най-добрата защита остава осведомеността. Пилотите, авиокомпаниите и пътниците имат важна роля в това. Коланите за безопасност трябва да остават закопчани, когато е възможно, дори при спокойно време. Авиационната индустрия продължава да инвестира в по-добри системи за откриване, по-интелигентни проекти на самолети и климатични изследвания, които един ден може би ще дадат по-ясни отговори.
Снимка: Unsplash
Виж още: Подобна на извънземно риба с прозрачна глава и зелени очи дебне в тъмните дълбини на океана (ВИДЕО)