
Роботизирана ръка бавно посяга към гаечен ключ, като внимателно регулира захвата и ъгъла си, преди да затегне и завърти винт на работна станция. Застанал до нея, инструкторката Ву Мейлинг носи шлем за виртуална реалност и държи контролери, отчитащи движенията, като работеше в синхрон с робота. Докато тя имитира движението на завинтване във виртуалната среда, роботизираният „ученик“ следва точно нейното ръководство.
Това не е сцена от научнофантастичен филм, а част от предварително обучение на въплътен интелигентен робот за събиране на данни, наречено „училище за роботи“, в Хефей, столицата на източната китайска провинция Анхуей.
Разположено в демонстрационния парк за цифрови технологии в делтата на река Яндзъ, училището официално започна работа наскоро и обучава първата си партида „ученици“ - над 10 робота от множество местни предприятия за разработка и производство на роботи. Те се обучават за роли в специфични работни сценарии, включително логистична обработка на кутии, събиране на части, услуги за дома и насочване на клиенти в екскурзии и търговия на дребно.
Според Ву, тя и колегите ѝ въвеждат по около 200 последователности от действия на ден във всеки робот.
Въз основа на тези данни роботите изграждат свои собствени работни модели и постепенно излизат извън рамките на практическото обучение от своите „учители“, за да постигнат автономна работа. Подходът на училището - използване на реални данни за движението за изграждане на модели за машинно обучение и накрая за усъвършенстване на уменията - има за цел да даде на роботите едновременно прецизност и гъвкавост.
Един робот за затягане на винтове трябва не само да се научи да затяга винтове, но и да разпознава кой винт да затегне и да работи с различни видове винтове, каза Ву, обяснявайки целите на обучението на роботите.
Ключът към ефективността на услугата за обучение се крие в нейната физическа среда: почти реалистичен заводски цех. Според Уан Шуай, изпълнителен директор на базирания в Хефей филиал на компанията за хуманоидни роботи Leju Robotics, за компаниите, разработващи интелигентни роботи, подобна среда често е трудно достъпна по време на процеса на проектиране.
Обучението в реална среда помага на роботите да се адаптират към непредсказуеми променливи, което може да намали рисковете, когато по-късно роботите се внедряват в реални производствени условия, казва Уанг.
Грешките и неуспехите са част от процеса на обучение. Понякога роботите се развалят или падат, но за разработчици като Джи Чао, основател на компания за роботика, базирана в Хефей, това е необходима стъпка в разработването на истински автономни роботи.
„Нашата цел е да обучим роботите да обобщават от един пример към други, така че да могат да изпълняват надеждно задачите си независимо от обстановката - а това става само чрез излагане на реални условия“, казва Джи.
„Училището за роботи“ е и тестова площадка за обмен на данни в бързо развиващия се сектор на роботиката в Китай. В момента това е единствената публична платформа за обучение от този вид в страната.
„Училището“ предоставя стандартизирани интерфейси за данни, които позволяват на различни видове роботи - промишлени механични оръжия, сервизни роботи и други - да получат достъп и обучение. То предлага и услуги за събиране на данни на производители на роботизирани тела, базирани извън Хефей. За да обслужва предприятия на различни етапи на развитие, центърът е въвел иновативно три модела за „училището“: съвместна работа, независима работа и поддръжка, базирана на услуги.
Снимка: Unsplash
Виж още: Китайски хуманоидни роботи играха футболен мач, който е предвестник на Световните игри за роботи