От няколко години Apple полагат огромни усилия, за да уверят потребителите, че не само устройствата им и услугите им не ги следят, но и пазят изключително добре личните им данни от злонамерена намеса. Това въвлече гиганта в спорове с останалите технологични компании, включително и Meta, и между тях определено прехвърчат искри на обвинения, защото всичко това струва милиарди долари. Сега обаче е ред на Apple да се оправдава, защото се оказва, че компанията също събира данни на потребителите дори когато те изрично са заявили това да не се случва. Разработчиците на приложения Tommy Mysk и Talal Haj Bakry от софтуерната компания Mysk наскоро откриха, че едно от собствените приложения на компанията изпраща „всеки ваш жест“ до Apple. Данните, които се събират, също са доста подробни. Както посочва Gizmodo, потребител, който разглежда App Store на своя iPhone, „оставя“ своите данни за търсене, какво е изтеглял и колко време е прекарал там - информация, изпращана до Apple в реално време. Същото се случва и в приложенията Apple Music, Apple TV, Books, Stocks, а други приложенията на Apple дори събират подробна информация за самия iPhone като например модел, разделителна способност на екрана и език на клавиатурата. Проведените от Mysk тестове са били с джейлбрейкнат iPhone с iOS 14.6, като подобна активност е засечена и на iPhone без джейлбрейк, работещ с iOS 16. Заради криптирането не е обаче ясно кои точно данни се изпращат в реално време.

 
Миналата седмица беше заведен групов иск, в който се твърди, че действията на Apple нарушават законите за поверителност в Калифорния, и се изисква от компанията да усъвършенства настройките като „Разрешаване на приложенията да изискват проследяване“ и „Споделяне на анализи“, които дават на потребителите усещането, че могат да деактивират такова проследяване. Въпреки конфигурирането на тези контроли за поверителност в делото се посочва, че Apple „продължава да записва използването на приложения от потребителите, комуникациите при сърфиране в приложения и лична информация в собствените си приложения на Apple“. Това повдига множество въпроси точно за внедряването на Apple Tracking Transparency (ATT), за която Apple каза, че ще даде на потребителите повече контрол върху това как техните данни от приложението се използват в персонализирана реклама. Доклад от септември 2022 г. на Appsumer на InMobi установи, че рекламният бизнес на Apple се е облагодетелствал от пускането на ATT, позволявайки на технологичния гигант от Купертино да се присъедини към рекламния дуопол на Facebook (сега Meta) - Google, като увеличи приемането си с 4 процентни пункта, за да достигне 94.8% годишно - спрямо година, докато приемането на Facebook спадна с 3% до 82.8%. 
В допълнение Apple наскоро пусна нови рекламни слотове в App Store, които много често са доста апетитни за създателите на хазартни и други по-специфични приложения, които създават морални дилеми за някои разработчици.  
Apple също е изправена пред засилен контрол върху своите практики, като към това натежава и съдебната борба на Apple с Epic Games относно таксите. Така че битката не е само една и компанията трудно ще постигне победа на всички фронтове.

Снимки: Unsplash

Виж още: Apple иска да подобри търсачката си, но все още е на светлинни години от Google