Германският индустриален гигант „Бош“ (Bosch) обяви рекорден ръст на приходите от 83% през 2017 г. в България. Компанията отчита 170 млн. лева оборот през изминалата година срещу 94 млн. лева спрямо предходната 2016 г. Служителите на „Бош“ нарастват от 150 на 190 души, което подкрепя разрастването на фирмата в страната. В три от четирите направления компанията отчита стабилен растеж – това са „Автомобилните технологии“, „Потребителски стоки“ и „Енергийна и сградна инсталация“. Германският индустриален гигант също така акцентира силно на развойното си IT звено в страната, което разполага с нов офис и разширява екипа си.

Ръководството на Bosch за България (от ляво надясно): Михай Болдижар, генерален директор на Bosch за България и Румъния; Панайот Николов, директор "Автомобилно оборудване", Регина Симон, директор "Електроинструменти", Йордан Дочев, директор "Термотехника", Михаил Бончев, директор "Сградни технологии, Ивайло Рашев, управител БСХ Домакински уреди България ЕООД, Димитър Вълчев, Вицепрезидент Инженеринг, Bosch Software Innovations GmbH.

„Очакваме позитивната тенденция да продължи и през 2018 г. във всички бизнес сектори“, коментира Михай Болдижар, генерален директор на „Бош“ и представител на Bosch в България (юридическото наименование на фирмата е „Роберт Бош“ ЕООД – бел. ред.) по време на пресконференция за представяне на резултатите на компанията.

Поглед в близкото бъдеще

Махай Болдижар описа основните направления, в които германския гигант Bosch ще се развива. Визията ѝ включва пълната трансформация на автомобилния сектор, в който три фактора ще са водещи – автоматизация, електрифициране и свързаност. Именно те ще са основните източници на растеж и върху които Bosch ще наблегне. Интересен факт е, че компанията не се отказва да модернизира дизеловите двигатели, които понесоха сериозна критика в това, че замърсяват с фини прахови частици и азотни окиси (NOx). Bosch твърди, че е разработил технология, с която съвременните двигатели да отделят в пъти по-малко азотни окиси. Тестовете показват средно отделяне на 13 мг/км на основните NOx частици. Важен елемент е фактът, че тя може да се интегрира и на съществуващи модели. Михай Болдижар сподели, че това може да даде втори шанс за дизела.

Другото направление, в което Bosch се фокусира, са Интернет на нещата (IoT) и създаването на решения, които да засилят свързаността. Сред някои от примерите са разработване на безконтактна система за обновяване на софтуера на автомобили, свързана интелигентна система за железопътни товарни превози и умна такава за управление на логистичен инвентар и др.   

Премиерата на софтуерния развоен център

В светлината на прожекторите тази година не бяха толкова финансовите резултати на „Бош“, колкото малко по-подробното представяне на софтуерното звено на компанията в страната. Германският гигант придоби през 2015 г. IT фирмата „Просист“ и я сля изцяло с развойното си подразделение Bosch Software Innovations. То разполага с над 600 експерти от целия свят, разпределени в няколко R&D центъра. Фокусът им е свързан с разработване именно на IoT решения и платформи за свързване. В България развойният център се състои за момента от 140 специалисти, като много от тях имат над 20-годишен опит в IoT сферата. Самото му представяне е повече от силно – 30% ръст от продажбите, които през 2017 г. надхвърлят 18 млн. лева.

Българското звено активно търси нови разработчици, свързани с IoT решения, които да се присъединят към екипа. Развойният център вече разполага с нова сграда, която е обзаведена и оборудвана на базата на обратната връзка на самите служители. Тя разполага с капацитет от 250 души, което показва, че намеренията на компанията са почти да удвои своя персонал в средно до дългосрочен план.