General Motors и Opel демонстрират своя принос към бъдещето на автономното шофиране и свързаната мобилност на Световния конгрес за интелигентни транспортни системи (Intelligent Transport Systems, ITS, World Congress), който се провежда от 7 до 11 септември, показвайки изследователския автомобил Opel Insignia, автономния концептуален модел Chevrolet EN-V 2.0 и версия на Chevrolet Cruze, оборудвана с технология за комуникационна свързаност от вида автомобил-пешеходец (vehicle-to-pedestrian, V2P).
“GM ще изпита на пътя първия автомобил с V2V функционалност в рамките на следващите две години. Освен това имам честта да обявя, че ще представим авангардна технология с висока степен на автоматизирано шофиране на пазара в рамките на същия период”, отбелязва изпълнителният директор на GM CEO Мери Бара.
“В GM мислим мащабно, но същевременно с това гледаме с огромен респект към финансовите ресурси и технологичния потенциал и на тази база и на внимателно пресметнатия риск взимаме решения за инвестиции. Аз се вслушвам в мнението на клиентите ни, търсещи неограничена лична мобилност. Те очакват от нас да намалим в максимална степен, а защо не и да елиминираме задръстванията, замърсяването и пътните инциденти. За мен това не са просто благородни каузи, а императиви“, допълва Бара.
Изследователски автомобил Opel Insignia
Opel Insignia демонстрира автономно движение с ниска и висока скорост
Opel Insignia ще демонстрира интелигентните технологии и решенията за комуникационна свързаност в южната част на градския остров Бел. Този модел, оборудван с камери, лазерни сензори Lidar, комуникационни технологии за осъществяване на връзка между автомобили (vehicle-to-vehicle, V2V) и между автомобили и инфраструктура (vehicle-to-infrastructure, V2I), демонстрира възможностите на един бъдещ автомобил, който може да се справя както с движение с ниска скорост и свързаното със спиране и потегляне в градския трафик шофиране, така и автономно пътуване с висока скорост на магистрала.
Шестте радарни сензора Lidar, интегрирани в броните на Insignia, непрекъснато правят светлинно сканиране на обектите около автомобила. Насочената напред камера, разположена в горната част на автомобила, разчита пътната маркировка и разпознава други обекти. Технологичните системи V2V и V2I, свързани с антена и разположени заедно с нея върху автомобила, комуникират с останалите обекти, които са в близка дистанция до автомобила. Освен всичко друго GPS сателитно навигиране във всеки един момент следи за позицията на автомобила на пътя. Всички тези данни се анализират от сложна технология на GM в името на пълен 360-градусов обзор и разпознаване на обектите.
EN-V 2.0 Concept
Електрическият, комуникационно свързан автомобил (Electric Networked-Vehicle)
EN-V 2.0 демонстрира последните постижения в областта на интелигентните и комуникационно свързващи технологии. След представянето на първия концептуален модел с две колела EN-V през 2010 на Shanghai World Expo тази интерпретация на идеята предлага автомобил с четири колела, в който се комбинират камери, радарни системи Lidar и технологии V2X, за да се постигне шофиране без ръце с ниска скорост на движение.
EN-V 2.0 притежава много от технологичните решения, използвани в изследователския автомобил Opel Insignia, даващи възможност за автономно движение с ниска скорост.
Малкият електрически концептуален модел е конструиран именно и само за движение с ниски скорости. EN-V 2.0, както и изследователският автомобил Opel Insignia, ще се движи по същите шосета на остров Бел.
Демонстрация на технологията за осъществяване на връзка между автомобил и пешеходец (Vehicle-to-Pedestrian, V2P)
GM демонстрира и други потенциални възможности на свързаност V2X с помощта на един Chevrolet Cruze, оборудван с комуникационната технология за връзка между автомобил и пешеходец (vehicle-to-pedestrian, V2P).
На тестовия маршрут на остров Бел са поставени макети, а участниците ще бъдат возени от Cruze в работните зони. В зоната на „ремонтните дейности“ са инсталирани манекени, играещи ролята на „работници“, като видимостта на водача и пътниците към тях е силно ограничена. Манекените обаче са оборудвани със специални ленти на ръцете, които комуникират своето положение на приближаващия Cruze; последното се изобразява на специален дисплей, подобен на head up дисплея върху стъклото на автомобила. В бъдеще комуникационната технология V2P ще бъде интегрирана в различни аспекти при пешеходците, с което ще се подобри възможността на водача да ги забелязва.
“Може и да сме в авангарда, но пред нас има още много работа. Ние обаче възнамеряваме да ускорим значително усилията си в развойната и изследователска работа, ангажирайки се с различни регулаторни инстанции по света и – още по-важно – общувайки още повече с клиентите,” отбелязва Бара.
Виж още: General Motors ще интегрира камери против писане на SMS-и по време на шофиране