Според проучване, проведено от комуникационната компания Fenimore Harper, преди парламентарните избори в Обединеното кралство, които се очаква да се проведат тази година, Facebook е бил залят от фалшиви реклами, които са разчитали на deepfake с Риши Сунак. Компанията е открила 143 различни реклами свързани с министър-председателя на Обединеното кралство, и смята, че рекламата може да е достигнала до повече от 400 000 души. Тя също така заяви, че финансирането на рекламите произхожда от 23 държави, включително Турция, Малайзия, Филипините и САЩ, и че колективната сума, похарчена за популяризирането им от 8 декември 2023 г. до 8 януари 2024 г., е 16 500 долара. 
Както отбелязва The Guardian, една от фалшивите реклами показва новинарска емисия на Би Би Си, в която Сунак казва, че правителството на Обединеното кралство е решило да инвестира в приложение за фондова борса, пуснато от Илон Мъск. След това се съобщава, че този клип препраща към фалшива новинарска страница на Би Би Си, която популяризира инвестиционна измама. Видеоклипът, вграден в уебсайта на Фенимор Харпър, изглежда доста реалистичен, ако зрителят не се вглежда прекалено внимателно в хората, когато говорят. Човек, който няма представа какво представляват дълбоките фалшификати, лесно може да бъде заблуден, че видеото е легитимно. 


Компанията твърди, че това е "първото широко разпространено платено популяризиране на дълбоко фалшифициран видеоклип на политическа фигура от Обединеното кралство". Въпреки това Meta отдавна се бори с предизборната дезинформация в своите уебсайтове и приложения. Говорител заяви пред "Гардиън", че "огромното мнозинство" от рекламите са били деактивирани преди публикуването на доклада на Фенимор Харпър и че "по-малко от 0.5% от потребителите в Обединеното кралство са видели всяка отделна реклама, която е била пусната в действие". 
В края на миналата година Meta обяви, че ще изисква от рекламодателите да оповестяват дали подадените от тях реклами са били дигитално променени, в случай че са с политически или социален характер. Тя ще започне да прилага правилото тази година вероятно с надеждата, че може да помогне за смекчаване на очакваното разпространение на фалшиви новини, свързани с предстоящите президентски избори в САЩ. 

Снимки: Unsplash

Виж още: Проучване показва как да се охлади един от най-горещите градове в света с 4.5 °C

Тагове: