Едно от нещата, които остават някак си в тенденциите през годините, са тениските с послания. Всеки от нас е имал по една от тях в гардероба, носейки с гордост някоя креативна мисъл или закачка. Дори се появи услугата да персонализираме дрехите си, като отпечатваме върху тях какъвто текст или изображение си пожелаем. С времето обаче щампата се износва и дрехата неминуемо стига до контейнера за рециклиране.  
Ето защо, когато E Ink и Plastic Logic обявиха своето партньорство, едни от първите, които се зарадваха на факта, бяха именно иновативни дизайнери от модния бизнес. Защото се появи първият в света гъвкав цветен дисплей.  


Припомняме, че на пазара вече са представени няколко модни продукта, които обаче са поддържали единствено монохромен дисплей. Един от тях е часовникът на Sony Fes Watch U, чиито каишка и циферблат са изработени от гъвкав лист монохромна e-paper.  

Подобна е използвана при кецовете на Дейвид Куелю ShiftWear, както и на суетшърти, тениски и рокли на бранда wearTRBL. Общото при тези продукти е, че монохромният дисплей се управлява с помощта на приложение на телефона, като всяко от тях поддържа голям набор от модели, които буквално се копират върху въпросните дрехи или аксесоари. 
За да добием представа за мащаба на подобна иновация, трябва да обърнем внимание на комбинацията от технологии.  
Е Ink е лидер на пазара на eReader, който за последните близо 10 години е оценен на няколко милиарда долара. Технологията намира най-различни приложения, вариращи от така популярните електронни четци, през указателни табели, опаковки, етикети в областите на транспорта, търговията на дребно, домовете ни, болничните заведения и др., което позволява поставянето на дисплеи на места, за които допреди няколко години не сме и можели да си представим.  


От своя страна Plastic Logic проектират първите в света гъвкави електрофоретични дисплеи без стъкло (EPD) - Lectum®. Тях можем да открием на разнообразни места като например смарт карти, мобилни устройства (аксесоари за смартфони, eNotes, eSchoolbooks), цифрови табели, електронни обозначения.  
За основа на новия гъвкав панел е използвана технологията на E Ink - Advanced Color ePaper (ACeP™), - която е базирана на oTFT - тънкослойни транзисторни дисплеи, които не са направени от стъкло. За разлика от други подобни екрани те са изключително леки и с изключително нисък разход на енергия. Тези техни характеристики ги правят идеални за интегриране в облекло и аксесоари. За това обаче им е липсвала гъвкавост.  
Именно това отличава панела на Legio - 2.1-инчов дисплей с размери 240x146 пиксела, който поддържа шест цвята, включително известните ни черно и бяло. Благодарение на тях могат да бъдат възпроизведени още 32 000 нюанса, което поне малко се доближава до дисплеите, разчитащи на други технологии. Захранването се осъществява посредством едночипов контролер Ultrachip UC8156.

  
Батерията, подобно на тази при електронните четци, издържа по няколко дни, което прави изделието сравнително лесно за поддръжка. Въпреки това още преди няколко години дизайнерът на часовника на Sony - Ричърд Смал, коментира, че все пак е добре да се ограничава размерът на дисплея, за да се запазят именно тези негови характеристики - издръжливост и нисък разход на енергия. А имайки предвид цените на четците с цветни дисплеи, интеграцията на новия панел на Legio си е високорискова инвестиция, която обаче обира всички възможни пиксели... грешка - точки.  

Снимки: Plastic Logic; shutterstock

Виж още:  В Япония започват продажбите на E Ink часовника на Sony