В странна съдебна схватка 111-годишна асоциация на производителите на плодове се опасява, че ще трябва да промени логото си, тъй като Apple иска да получи права върху търговска марка за изображения на ябълки.
Понастоящем Съюзът на производителите на плодове в Швейцария използва за свое лого изображение на червена ябълка с бял кръст от дясната страна, което наподобява швейцарското знаме, и така е било през по-голямата част от дългата му история. Заслужава да се отбележи, че ябълката в логото е с обикновена дръжка, а не с листа и не е отхапана отстрани, така че приликата с известното лого на Apple е минимална; няма и голяма вероятност клиентите да объркат двете организации.
Но земеделската асоциация, според новина на британския сайт Wired, смята, че това лого е в опасност в резултат на агресивната дейност на Apple по отношение на търговските марки - компания, която се движи в съвсем различни бизнес кръгове.
От 2017 г. насам Apple се опитва да "придобие права на интелектуална собственост върху изображенията на ябълките - плодовете" в Швейцария. След неуспех през миналата есен, когато Швейцарският институт за интелектуална собственост удовлетвори искането само частично (позовавайки се на правния принцип, че "общите изображения на общи стоки" се намират в публичното пространство), компанията започна обжалване тази пролет. Сега то се движи в съдилищата, а Съюзът на производителите на плодове е загрижен и озадачен.
"Трудно ни е да разберем това, защото не е като да се опитват да защитят отхапаната си ябълка", казва директорът на организацията Джими Мариоз. "Тяхната цел тук наистина е да притежават правата върху истинската ябълка, която за нас е нещо наистина почти универсално... което трябва да бъде свободно за ползване от всички."
Wired отбелязва, че Apple е правила подобни опити за запазване на търговска марка по целия свят с променлив резултат; според сайта властите в Япония, Турция, Израел и Армения са отстъпили пред исканията на компанията. В други страни те са останали твърди.
На теория Fruit Union Suisse не би трябвало да се притеснява, благодарение на друг правен принцип в Швейцария: "Всеки, който може да докаже, че е използвал спорния знак в миналото, има защита при потенциален спор за търговска марка". Земеделският съюз съществува много по-дълго от Apple, която може да е ветеран според технологичните стандарти, но е основана едва през 1976 г. Но при споровете за търговски марки понякога липсва здрав разум. Виктория "Пош Спайс" Бекъм все пак веднъж води дело срещу футболен клуб, който използва прякора Пош 40 години преди тя да се роди. Парите имат сила, а заплахата от финансово съсипващи съдебни действия може да е достатъчна, за да сплаши фермерите и да ги накара да отстъпят.
"Знаете ли", добавя с горчивина Мариоз, "Apple не е измислила ябълките. Ние съществуваме от 111 години, а аз мисля, че ябълките съществуват от още няколко хиляди години."
Снимка: Unsplash
Виж още: Кой промени социалните мрежи?