Xiaomi се сблъска със сериозни затруднения по отношение на проекта за електрическия им автомобил, като в миналото беше широко комуникирано, че компанията има проблеми с получаването на лиценз за производство. Китайското правителство завиши изискванията към производителите на електрически автомобили след поредица от фалити на нови компании през последните няколко години.
В Китай всяка компания, която желае да започне бизнес с производство на автомобили, се нуждае от много специфичен лиценз и с навлизането на електромобилите този лиценз беше сравнително лесен за получаване. Стигна се дотам, че Китай имаше десетки нови компании, получаващи финансова помощ от правителството само за да рухнат и изчезнат.
Xiaomi попадна в новите реформи, тъй като компанията закъсня да кандидатства за своя лиценз за производство по стари правила и новите очевидно причиняват сериозни проблеми. Xiaomi не са сами в борбата си - и други производители на EV автомобили се сблъскаха със същата ситуация и предложиха креативни решения.
Nio например не произвежда собствени автомобили, а вместо това има договор с JAC, която има лиценза за производство. Li Auto придоби Lifang Technology само защото вече имаше лиценз за производство. XPeng пое Guangdong Foday през 2020 г. по същата причина, но сега собствената му фабрика в Гуанджоу получи лиценз.
Xiaomi реши да предприеме подобен подход и вместо да чака и да рискува още забавяния, пое контрола върху немската компания Borgward, която фалира през ноември миналата година. Borgward все още е сертифицирана за производство на превозни средства и чрез това придобиване Xiaomi вече не би трябвало да има проблеми с лицензирането.
Звучи почти невъзможно, че компания, която е отделила 1.5 милиарда долара за развитието на автомобилния си бизнес и вече изгражда своя фабрика за 300 000 автомобила в Пекин, може да направи всичко това, без да има действително разрешение за производство. Трудно е да си представим компания като Xiaomi да има пречки пред получаването на такова разрешение, но такива са реалностите.
Xiaomi планира фабриката да бъде построена на две фази - първата трябва да бъде завършена през 2024 г. с производствен капацитет от 150 000. Втората фаза ще добави още 150 000 бройки до 2026 г.
Първият електрически автомобил от Xiaomi и неговият дизайн вече изтекоха заедно с името му, въпреки че компанията се опита първо да го отрече и след това да поиска компенсация от източника, който тиражира изображенията.
Началото не беше лесно за Xiaomi и това просто показва, че дори за гигант като този - с почти неограничени средства - стартирането на компания за електрически автомобили от нулата може да бъде истинско предизвикателство. Компанията все още е далеч от спокойните води, но може да въздъхне с облекчение и да се съсредоточи върху предоставянето на първия си електромобил на вече чакащи клиенти.
Снимка: Unsplash
Виж още: Европарламентът гласува да спре продажбите на нови бензинови коли от 2035 г.