Напоследък на Nintendo не им върви на световната стокова борса. За пореден път през последната половин година акциите на японската компания се сринаха след обявяване на нова информация около продуктите им. Този път основна причина за спад от над 6% беше разкриването на цената на новата конзола Nintendo Switch. Всъщност за втори път Switch предизвиква подобна реакция от страна на инвеститорите. При обявяването й през октомври миналата година акциите на японската компания се сринаха отново с 6%.

Според анализаторите причините са две. Първо, инвеститорите не са сигурни, че основната характеристика на Switch - TV конзола, която можете да използвате и като мобилно гейминг устройство - е достатъчна, за да накара потребителите да изберат джаджата вместо много по-мощните PlayStation 4 на Sony и Xbox One на Microsoft. И оттук следва втората основна причина за липсата на доверие на инвеститорите в Nintendo. Очевидното хардуерно изоставане на продуктите им спрямо конкуренцията, което поставя конзолите на компанията извън централния конзолен конфликт на всяко конзолно поколение. Това ги прави продукти, предпочитани от по-малка и нишова аудитория, привлечена повече от ексклузивните франчайзи на Nintendo, отколкото от чистата им производителна мощ като гейминг платформа.

Ярък пример за това бяха продажбите на Wii U, последната конзола на Nintendo, за която дори от компанията признаха, че е пълен търговски провал. За петте години, в които Wii U е на пазара, от нея са продадени едва 13 милиона бройки по целия свят. За сравнение, оставайки в градинката на Nintendo, предшественикът на U - Nintendo Wii - продаде 101 милиона бройки за целия си търговски живот.

 

 

Дори по отношение на печалби от игри последната година беше тежка за Nintendo. Да започнем с Pokemon GO. Първо Nintendo счупи рекорда на Токийската фондова борса покрай излизането на играта, изкарвайки по 4.5 млрд. долара на ден. После обаче дойде официалното обяснение, че всъщност компанията няма почти никаква намеса в разработването на хитовото мобилно заглавие и... всичко тръгна надолу. Нещата се позадържаха на добро ниво около демонстрациите по време на E3 2016 и излизането на Pokemon Sun & Moon през ноември. И после се появи дългоочакваният дебют на Марио за мобилни устройства - Super Mario Run. Всичко беше цветя и рози, докато геймърите не бяха посрещнати от 10-доларова стена, за да могат да продължат да играят. И то по средата на играта! Безумният бизнес модел логично доведе до вълна от слаби потребителски ревюта, липса на дългосрочни стабилни приходи и поредно падане на акциите на Nintendo и доверието в компанията. Както казаха колегите от Polygon по това време, не е лесно да си вкарваш автоголове регулярно и да се самозакопаваш постоянно с подобни нелогични бизнес практики.

Да се върнем на Switch. Макар много геймъри да сме заинтригувани от новата конзола, няма как да отречем, че бяхме леко изненадани от цената. По-висока е, отколкото очаквахме. Дали ще си купим Switch през март? Може би? Ще видим. Потенциалните инвеститори обаче вече си казаха думата. Те за пореден път не вярват в бизнес стратегията на Nintendo. Ако легендарната японска компания не успее да се докаже и този път, е много възможно основните й акционери да й наложат изцяло нов план за бъдещето, който не включва разработката на хардуер изобщо. Преди години това се оказа най-правилната стъпка за SEGA. Може би наистина е настъпил моментът Nintendo да последва примера на най-големия си враг от 90-те години и да се съсредоточи в създаването на наистина впечатляващи игри вместо слаби конзоли. През март ще разберем накъде всъщност духа вятърът за компанията, която през 1985 г. успя да възроди напълно сама северноамериканския гейминг пазар.

Междувременно Project Scorpio на Microsoft не спира да впечатлява гейм студиа от цял свят