Съвсем наскоро в южната част на Китай бяха открити бактерии, които са невероятно устойчиви на антибиотиците - дори на тези от последно поколение. Въпросните мутирали бактерии се съдържат в месото и може да се предават на хората, употребили заразено месо.

По принцип бактериите мутират често, но досега науката винаги е намирала отпор срещу това им качество. Най-ефективен в борбата с опасните микроорганизми се явява един от препаратите от тази група – колистинът. Но ето че учените от Южнокитайския аграрен университет в Гуанджоу откриха гена MCR-1, отговарящ за устойчивостта към колистина. Той е намерен у животни, чийто организъм произвежда този ген в отговор на завишеното натрупване на колистин. Оказва се, че китайските фермери прекаляват в използването на този антибиотик с цел стимулиране ръста на кокошките и свинете.

В момента дори забраната за използването на колистина вече не може да отстрани последствията – MCR-1 е свързан към плазмидите (двойноверижните кръгови молекули на ДНК, способни да се възпроизвеждат самостоятелно). При това мутиралият ген се предава от една бактерия на друга, усилвайки устойчивостта им към антибиотиците. Според данните на учените генът вече се съдържа в щамовете на E.coli, причинителя на пневмонията K.pneumoniae и други опасни за човека бактерии. На територията на Южен Китай от близо 15% от взетите месни проби са открити бактерии с наличието на MCR-1, което прави ситуацията изключително опасна. Учените твърдят, че това може да върне медицината в началото и напомнят, че по време на грипните пандемии през 1918 до откриването на пеницилина само за 10 години са починали от 50 до 100 милиона човека, но не от грипния вирус, а от бактериална пневмония.