Екип новозеландски геолози от държавната изследователска компания GNS Science и университета в Оукланд откри вулкан в кратера на друг вулкан.

Според учените това е необичайно рядко явление за Оукландския вулканичен район. Геолозите провеждат изследователско сондиране в различни участъци на района вече трета година, в търсене на по-точни данни за устройството на вулканите. Panmure Basin представлява кратер на вулкан, изригнал преди 28 000 години. В оукландските вулкани от този тип обикновено достъпът на лава спира след първото изригване и структурата не се променя.

Геолозите пробили три сондажни отвора на дълбочина 46 метра и анализът на една от извадените проби показал, че под масата, запълнила кратера при повишаването на морското ниво след последното затопляне, може да има вулканични шлаки. Те би трябвало да са резултат от активност на т. нар. коничен вулкан, който за първи път се открива в района.

Кога погребаният вулкан би могъл да изригне не е ясно. Възстановяването на геоложката история се усложнява от намерения от друга сонда необичайно дебел 2.6 метра слой пепел, на възраст 9000 години. Предполага се, че по-голямата част от пепелта е попаднала в кратера след изригването на съседния вулкан Маунт Уелингтън.