След почти петдесет години изследвания, които да потвърдят теорията за Хигс бозона, Франсоа Англер и Питър Хигс получиха Нобелова награда за физика. Комитетът, който връчва наградата, отличи двамата учени за „теоретичното откритие на механизъм, който ще помогне да разберем произхода на масата на субатомните частици“, заяви Staffan Normark, парламентарен секретар към Кралската шведска академия на науките. Хигс бозонът не е бил никак лесен за откриване. В неговото търсене са участвали хиляди учени, които работили върху подземния ускорител на елементарни частици с дължина от 27 км и наречен Голям адронен ускорител в ЦЕРН, Женева. Проектът отнел години. През 2011 г. ЦЕРН бяха близо до откритието на частицата. През 2012 г. учените бяха почти убедени (99.99999%) в неговото съществуване, а през 2013 г., с натрупването на още информация, учените станаха още по-убедени.

Хигс (Университета в Единбург) и Англер (Университета в Брюксел) поставят началото на теорията за Хигс бозона още през 1964 г. в различни статии. Откриването на тази частица не означава, че учените са си свършили работата. От една страна, не е сигурно кой Хигс бозон са открили. Възможно е да има няколко, което би подкрепило теорията за суперсиметрията, която съпоставя една частица с целочислен спин с друга частица, разликата между които е ½ спин, като така съпоставените частици се наричат суперсиметрични партньори. Двамата учени си поделят наградата от 8 милиона шведски крони (1.2 милиона щатски долара, или 950 000 евро).