Учени откриха нов детайл от мистериозния живот на древните хомо сапиенс и неандерталците, с които те са живели рамо до рамо. Индивиди от ранната вълна предци на модерния човек са се размножавали и смесвали своето ДНК с древните неандерталци. Това се е случвало много по-рано, отколкото предполагахме преди –  преди между 470 000 и 220 000 години. Това е установено от проби, направени върху древна кост от бедро на неандерталец.

Новото откритие води към заключението, че смесването на ДНК между двата вида е станало много по-рано, отколкото учените предполагаха преди, и би обяснило защо човешкият геном се появява в генома на неандерталеца по-рано, отколкото сме смятали. Бедрената кост е отпреди 124 000 години и останките от ДНК в нея са такива, каквито се унаследяват от майката, т.е. става дума за митохондриалното ДНК. Според учения Косимо Пост от Научния институт по човешка история "Макс Планк" откритото ДНК наподобява човешкото много повече, отколкото са смятали за възможно специално в този период.

Странното в това откритие е, че хората са мигрирали масово от Африка, където са се появили, към Европа, родината на неандерталеца, преди не повече от 75 000 години. Новооткритото ДНК предполага, че неандерталецът, от чиято кост е взета пробата, е роден от човешка майка преди няколкостотин хиляди години. Дали това означава, че малка група от хората са напуснали Африка по-рано от предполаганото и са кръстосали генома си с неандерталците преди голямата миграция? Именно това предположение излагат учените в публикацията си. Предстоят още тестове, които да го проучат и потвърдят.

Автор на заглавна рисунка: Зденек Буриан