Gallery "5793"
Съвременните технологии са в състояние да впечатлят и най-запалените фантазьори. До къде би могло да се развие общуването ни с компютъра и дали можем да установим мисловен контакт с него на базата на считаното до скоро паранормално явление телекинеза? Отговорът е положителен...Мисловен контрол над света
Телекинезата е способността на човек да въздейства върху околните предмети само със силата на своята мисъл например да огъне лъжица с поглед, което лесно се удава на Нео от утопичния филм Матрицата. Днес телекинезата е научно доказан факт и според някои теории е следващата стъпка в общуването ни с компютрите. Технологичният хибрид между цифрите и живия свят намира своето реално въплъщение в технологията Brain-Computer Interface (BCI). Тя е създадена през последните години и е на път да направи мащабна революция в компютърната индустия и видеоигрите. Става дума за уникалното взаимодействие между човек и компютър, което се осъществява след регистриране на нашите мозъчни сигнали. При това процедурата не изисква никаква хирургична намеса или каквото и да е вмешателство в човешкия организъм.
В края на февруари тази година в Сан Франциско беше проведена най-мащабната конференция на производителите на компютърни игри Game Developers Conference. В нейните рамки технологията BCI беше за първи път анонсирана официално като перспективно направление в областта. Тя беше представена като масова програма, достъпна навсякъде и по всяко време не само като екстра към популярните PlayStation и Nintendo, но и в Интернет, смартфоните и дори в ръчните часовници. Фаворити сред конкуриращите се фирми са две млади иновационни компании: Emotiv Sistems и NeuroSky, които имат различни подходи в приложението на невротехнологиите в игралната индустрия.
Устройството EPOC на Emotiv Sistems
Представете си човек, който слага на главата си подобен на октопод шлем и започва да извършва забавни манипулации пред монитора. В играта се появяват масивните мегалити на Стоунхендж, а движенията на ръцете му управляват преместването на камъните - колкото по-тежки са те, толкова по-голямо физическо усилие е необходимо. За да се построи подобен виртуален Стоунхендж са необходими около 2.5 минути, няколкостотин изразходвани килокалории и разбира се прототипът ЕРОС с BCI-интерфейс, продукт на американската компания Emotiv Sistems. Той всъщност съвсем не ви е непознат, тъй като вероятно сте чели негово представяне на страниците на HiComm. Това обаче не пречи отново да споменем неговите възможности и достойнства. Устройството представлява лек шлем, снабден с 16 електрода, които играят ролята на енцефалограмни електроди и чрез безжична връзка комуникират с компютъра. Тази система позволява PC-то да детектира както съзнателните мисли, така и несъзнателните емоции на човека, като ги декодира от електроенцефалограмите. Шумът и артефактите от получените сигнали се отсяват и се отделя само смислената информация. С помощта на допълнителна програма може да се осъществява и обратна биологична връзка виртуалните герои да могат да реагират на настроението на човека. ЕРОС може да усеща до 30 различни състояния: концентрация, емоционална възбуда, разсеяност, напрегнатост, разочарование, радост, усмивка, намигване, удивление, страх и др., а също и физически действия като повдигане, изпускане, хвърляне или завъртане във всички направления. От компанията обещават ЕРОС да се появи за продажба на пазара през декември тази година, като цената му трябва да е 299 $.
Самата компания Emotiv Sistems е създадена през 2003 година от двама учени: Алан Снайдер - професор по невробиология, и Нейл Уейст - един от първите създатели на биочипове. Днес компанията обединява повече от 40 сътрудници, като главният им офис се намира в Сан Франциско, а отделът за разработки и изследвания е в Сидни.
Простотата залог за успех
Другата водеща компания в областта е NeuroSky - основана през 2004 година в Сан Хосе, Калифорния. Там са разработени и едни от първите достъпни за обикновения потребител биосензори. Използваната технология позволява само на един електрод да разпознае четири различни емоциоанални състояния на човека: внимание, медитация, безпокойство и сънливост. Продуктът ще бъде пуснат на пазара до края на тази година на съвсем достъпната цена от 50 $.
Опростеното устройство, ниската цена и възможността да се съвместява с други програми и игри го правят особено привлекателен за любителите на компютърни забавления. Предложението на NeuroSky е програмен пакет от едноелектродни BCI-алгоритми, които да се интегрират с всяка друга система- игра, компютър или смартфон. Стенли Янг - главен изпълнителен директор на компанията, споделя, че тяхната бизнес стратегия е в опростяване на устройството, използвайки само един електрод. За да достигнат това, в NeuroSky са се потрудили здраво: въпреки че компанията съществува от съвсем скоро, вече са патентовани цели шест уникални продукта. Способностите им са тествани в различни условия и от няколкостотин души и резултатите показват, че технологията работи безотказно. В скоро време ще бъдат достъпни и нови алгоритми в сътрудничество с университети от САЩ, Япония и Германия се разработват програми, които да контролират вниманието на шофьорите.
GSM-ът се грижи за вашата сигурност
Представете си, че мобилният телефон сигнализира бързо със звуков сигнал или вибрация, няколко секунди след като неочаквано сме се унесли в дрямка зад волана. Това лесно може да се установи по изменението на мозъчните ни импулси, което да бъде регистрирано от въпросния GSM. Подобни апарати вече са факт. През април тази година на проведената в Лас Вегас CTIA Wireless Conference бяха демонстрирани първите прототипи с приложение на технологията на NeuroSky в телефоните на Nokia, които работят на принципа на обратната биологична връзка.
Скоро беше стартиран и проект за създаването на интерфейс, който да анализира различни биопараметри като движение и съсредоточаване на очите, за да се реализира по-добро усещане на виртуалната среда. За разлика от вече съществуващите системи тази технология не се нуждае от продължителна настройка за 3-4 секунди програмата автоматично реагира на мозъчните импулси. Тази биопрограма би намерила приложение не само в компютърните игри, но и за трениране на концентрацията или за понижаване на стреса. В сътрудничество с наколко клиники се разработват програми, чието използване води до съсредоточаване. Всичко това ще е от полза на хората, страдащи от синдрома на разсеяност, хиперактивност, болните от епилепсия или с други нарушения на нервната система.
Безопасно ли е масовото използване на BCI?
Много независими изследователи, учени и философи изказват скептицизъм по повод масовото навлизане на компютърните технологии в ежедневието ни. Повечето експерти считат, че BCI е отличен вариант за забавление на хора с ограничени възможности, но при масовата аудитория могат да възникнат проблеми с вниманието и концентрацията. Създателите на разработките обаче са категорични, че BCI-технологиите правят общуването във виртуалната реалност по-естествено и интуитивно. Например, ако системата усети умора или загуба на внимание, BCI-програмата може да сигнализира бързо, като алгоритмите се настройват веднага от нашите усещания. От NeuroSky са категорични, че това осигурява пълноценен контакт на ползвателя с играта, което до сега не беше по силите на нито един специалист в областта на видео- и компютърните игри. Определени негативни изменения в емоционалното и физическото състояние на играча като умора и пренапрежение, могат бързо да се открият от системата и да пренастроят веднага програмата. А това несъмнено е огромен успех.
Сега можем само да се надяваме, че общуването ни с компютрите ще се развие наистина оптимистично и BCI-програмите ще ни разбират без думи в пряк и в преносен смисъл. И увлечени от виртуалните манипулации дано не загубим представа за реалността, а идеята за матрицата да остане само поучителен холивудски сценарий.
Текст: Албена Йорданова
Коментари (0)