Вчера бяха обявени учените, които печелят Нобелова награда за физика за 2017 година. Това са германецът Райнер Вайс от Масачузетския технологичен институт и американците Бари Бариш и Кип Торн от Калифорнийския технологичен институт. Тримата учени са работили върху проучвания над гравитационните вълни. Райнер Вайс ще вземе половината от наградния фонд, а Бари Бариш и Кип Торн ще си поделят останалата половина.

На 14 септември 2015 г. за първи път се наблюдават гравитационни вълни. Предсказани за първо от Алберт Айнщайн преди едно столетие, те са продукт от сблъсъка между две черни дупки.  Въпреки че сигналът е изключително слаб при пристигането си до Земята, той е обещание за революция в астрофизиката. Гравитационните вълни са изцяло нов начин за наблюдение на едни от най-бурните събитие във Вселената и пореден тест за границите на човешкото познание.

"Това е нещо напълно ново и различно, откриващо невиждани светове”, заяви Йоран Хансен, генерален секретар на Кралската шведска академия на науките, обявявайки лауреатите. „Изобилие от открития очакват тези, които успеят да уловят вълните и да интерпретират посланието им", допълва той.

И тримата участват в Обсерваторията LIGO, проект на изследователи от над 20 държави за наблюдаване на гравитационните вълни.