Технологията зад метода за генетично редактиране CRISPR става все по-прецизна и мощна в своите приложения. Сега учени са намерили начин да я приложат за засичанетo на някои от най-неприятните вируси за човечеството: зика вирус, денга вирус и HPV (човешки папиломен вирус). Откритието може да революционизира начина, по който откриваме и лекуваме тези инфекции, особено в развиващите се страни.

Новите инструменти, разработени от Дженифър Дудна и Фенг Жанг, са публикувани в две изследвания в журнала Science. В едното се описва система, наречена DETECTR, способна да идентифицира различните видове HPV вируси в проби, взети от човешкото тяло. Във второто изследване се опитва нова версия на инструмента SHERLOCK, който още от миналата година бе използван да засича вирусите зика и денга. Двата инструмента ще доведат до ново поколение диагностика и имат огромен потенциал да бъдат широко разпространени и евтини в употребата си. CRISPR техниката, с която се редактират части от генетичния код и най-вече CRISPR ензимите, играe най-голяма роля в този тип диагностициране.

Инструментът DETECTR, програмиран да открива HPV, активира едноверижна ДНК и я „програмира“ да изпусне флуоресцентен сигнал, който дава знак за наличието на вируса. За момента при тестването, което още се извършва в епруветка, инструментът е засякъл вируса в 100% от афектираните клетки. Това ще спомогне и за откриването му в най-ранен възможен стадий и предотвратяването на развитието на рак, което е често срещано при наличието на този вирус.

Инструментът SHERLOCK е по-близо до масово използване: системата използва вариации на ензими CRIPSR и открива генетичната верига на вирусите зика и денга дори в човешката слюнка. Тя би могла да се приложи като диагностично средство дори в лентичка, подобна на тази, засичаща алкално-киселинния баланс, продавана във всяка аптека. И двете диагностични системи обаче имат нужда от още научна работа и тестове, докато станат наистина широко разпространени.