Възможно ли е едно от най-хаотичните на пръв поглед явления във военната тактика - партизанските войни да се подчинява на някакви математически закони? Отговорът е положителен според международна група изследователи, чиито членове са изследвали девет военни конфликта.

Статия по темата е публикувана в сп. Nature, а кратко резюме има на сайта Nature News. Учените са се интересували от параметри, като честотата на партизанските атаки, терористичните актове и загубите, отчетени от партизаните в изучените от тях конфликти, сред които е и съпротивителното движение в Ирак през 2003 - 2008 г.

Проучването включва общо 54 000 военни действия. На база на данните, математиците са открили няколко прости закономерности, като например, че честотата на атаките зависи от броя на загиналите. Според учените причината за извеждането на универсален закон, отнасящ се до различни военни конфликти е, че партизанските войни са твъре хаотични и най-често между отделните групи няма координация или подчинение на централно командване.