През 2019 г. благодарение на радиотелескопа ASKAP на CSIRO в Западна Австралия учените откриват загадъчни „призрачни“ небесни кръгове, за които не могат да намерят обяснение. Тогава те ги наричат ORC и посредством нови наблюдения чрез южноафриканския телескоп MeerKAT мистерията може да бъде разрешена. Установено е, че всяко ORC съвпада с галактика, която не е била достатъчно видима преди време. Според учените кръговете най-вероятно са огромни експлозии от горещ газ с диаметър около милион светлинни години, излъчващи се от централната галактика. Предполага се, че тя се намира на огромно разстояние от Земята, което означава, че пръстените са с размер от около милион светлинни години в диаметър. От моделирането на слабото облачно радиоизлъчване изглежда, че пръстените са ръбове на сферична обвивка, обграждаща галактиката, както би било, ако се е осъществила гигантска експлозия. MeerKAT също картографира поляризацията на радиовълните, което ни разказва за магнитното поле в пръстена. Оказва се, че то минава по ръба на сферата, както би трябвало да се случи, ако експлозията е била в центъра на галактиката и се е сблъскала с тънкия газ извън нея. Получената ударна вълна захранва електроните в газа, карайки ги да се въртят около магнитното поле, генерирайки радиовълни. Голяма изненада от резултата на MeerKAT е, че в рамките на пръстена се виждат няколко извити нишки на радиоизлъчване, за които все още липсва обяснение. Една от теориите е, че експлозията е била толкова мощна, че е погълнала няколко галактики и нишките са следи от газ, откъснати от галактиките от преминаващата ударна вълна.

По-значимият въпрос обаче е какво е причинило експлозията. Едната възможност е тя да е резултат от сливането на две свръхмасивни черни дупки. Такова „сливане“ освобождава огромно количество енергия, достатъчно за генериране на ORC. Друга възможност е централната галактика да е преминала през „звездно избухване“, при което милиони звезди внезапно са родени от газа в галактиката. Такова звездно избухване предизвиква избухване на горещ газ от галактиката, причинявайки сферична ударна вълна. Разбира се, има още много неизвестни по отношение на ORC, защото все още другите методи на изследване не дават абсолютно никакви резултати. За щастие глобалната астрономическа общност изгражда обсерваторията Square Kilometer Array (SKA) - международно участие с телескопи в Южна Африка и Австралия. ASKAP и MeerKAT са един вид предшественици на SKA, като и двата телескопа са изключително успешни сами по себе си, правейки големи открития през първите си години на работа. Следователно техният успех в откриването и изучаването на ORC е добро за SKA.

Статията, посветена на въпроса и дело на Рей Норис, професор Western Sydney University и колегите му, е рецензирана и приета за публикуване от месечното издание на Кралското астрономическо дружество.

Снимки: Jayanne English/MeerKAT/YouTube