Светът може и да усеща първите признаци на края на летните ваканции и трафикът да намалява, но нова тенденция може да изненада някои гранични служители - разбира се, ако бъде засечена от тях.

Както е известно, италианските производители на пармезан изключително много държат на наименованието Пармиджано-Реджано. Но от години те се борят с имитациите на прословутото сирене по всевъзможни начини и постоянството им е довело до появата на нов метод. Производителите на световноизвестното сирене са започнали да поставят микрочипове върху 90-килограмовите си пити.

Новите чипове, произведени от базираната в Чикаго компания p-Chip, използват блокчейн технология за удостоверяване на данни, които могат да проследят сиренето чак до производителя на използваното мляко. Чиповете са в процес на напреднали тестове върху повече от 100 000 пити пармиджано в продължение на повече от година. Организацията от производители иска да е сигурна, че чиповете могат да издържат на изискването за стареене на пармиджано, което е минимум една година и може да надхвърли три години за някои сортове.

Чиповете p-Chips могат да издържат на екстремна топлина или студ, могат да се разчитат през лед и могат да издържат години на съхранение в течен азот. Според главния технологичен директор на p-Chip Бил Ейбън те превъзхождат чиповете за радиочестотна идентификация, които са по-големи, по-трудно се прикрепят към продуктите, по-крехки са и не могат да издържат на екстремни температури. Производителите на пармиджано също използват QR кодове, но те лесно се копират и се разграждат по време на процеса на стареене на сиренето.

Пармиджано-Реджано се произвежда в определен регион, като се използват строго определени суровини и традиционни методи. Съответно различните наименования позволяват използването на суровини от страни, различни от тези, в които се извършва производството.

Други европейски производители на хранителни продукти също полагат все по-големи усилия, за да защитят прочутите си търговски марки от фалшификати. Гарантирането на автентичността на хранителните продукти е голям бизнес в Европейския съюз и освен италианското пармиджано повече от 3500 продукта от ЕС са получили защитен статут, включително гръцкото сирене фета, френското шампанско и италианската сурова шунка "Парма".

В ЕС се използват разнообразни методи за гарантиране на произхода на продуктите. Някои винарски изби поставят серийни номера, невидимо мастило и холограми върху бутилките си. Тенденцията се прехвърля из целия регион - ЕС тества като метод за идентифициране на сирене въведените от Швейцария ДНК отпечатъци от млечни бактерии.

QR кодовете също се разпространяват, включително върху отделни порции предварително нарязано Prosciutto di San Daniele - с помощта на смартфон може да се покаже информация, като например колко време е отлежавало прошутото и кога е било нарязано.

Според проучване на ЕС, публикувано през 2020 г., пазарът е на стойност почти 80 млрд. евро годишно, което се равнява на 87 млрд. долара. През последните години пазарът е нараснал значително отчасти поради добавянето на нови продукти към списъка, според анализатори от хранителната индустрия.

Тъй като защитените продукти се предлагат на високи цени, в някои случаи двойно по-високи от тези на подобни, но незащитени продукти, пазарът в Европа и по-далеч от нея е залят с фалшификати. По приблизителни оценки пазарът на фалшиви продукти е приблизително същият като този на оригиналите.

Снимки: Unsplash

Виж още: Най-опасният супервулкан в Европа може да се приближава към изригване