Учени успяха да открият неочаквани свойства в златото - благородния метал, който досега се считаше за почти непригоден за нуждите на химията заради своята инертност.

Изследователите от Института в Кардиф са успели да открият огромен потенциал в златото относно ускорението и оптимизирането на химичните процеси в промишлен мащаб. Благодарение на новооткритото свойство златото може ефективно да се използва при производството на пластмаса или слънчева енергия. Благородният метал е способен да влезе в качеството на дългодействащ и високореактивен катализатор.

Златото винаги е било предмет на обожание за хората от различни епохи и култури. Този благороден метал практически не встъпва в реакция и благодарение на това може с векове да запази красотата, цвета и блясъка си. Само че златните наночастици, състоящи се от няколкостотин атома, не само променят цвета си, но и са силно химически реактивни. Според професор Грем Хъчинс, директор на Института в Кардиф, изследванията са показали висока ефективност на наночастиците злато в различни химични и биологични процеси. То може да се окаже далеч по бърз, достъпен и енергетично изгоден катализатор от всички познати досега.

Обикновено при реакциите в промишлеността се използват катализатори, съдържащи живак, който вреди в огромна степен на околната среда и човешкото здраве. Златото според учените се явява не само достойна алтернатива на живачните катализатори, но и далеч по-добра. Според професор Хъчинс колкото повече изучаваме този благороден метал, толкова повече ще го ценим не заради познатите ни досега качества, а заради това, че той има уникален потенциал за бъдещето на индустрията и химическата промишленост.