Всичко започва от един бас – дали Христо Тенчев може да направи сам браузър игра. Оказва се, че може. А и не само това. Вече 11 години той е CEO на XS Software, eдна от най-успешните компании у нас и в чужбина, които предлагат разнообразни браузър игри. Със сигурност сте чували името Lady Popular и „Хановете“… a сега ви предлагаме поглед навътре и разказ за осъществените мечти, непрекъсващия устрем и какво се изисква, за да се постигне истински успешен продукт.

 

За Bulfleet, старта и първите трудности

Доказателството, че никога не е прекалено рано за идеята, която може да промени живота ти, идва още в тийнейджърските години на Христо Тенчев, когато някъде сред писането на домашни и ученето за контролни той измисля и играта Bulfleet, която предизвиква голям интерес. Оказва се, че това всъщност е първата подобна българска игра, а броят на играещите се увеличава главоломно. Първите играещи (клиенти) са съучениците на създателя, а бързото популяризиране на играта скоро започва да сочи към това, че това трябва да стане бизнес. В началото играта е безплатна, а после се създава и първият начин за разплащане – чрез SMS. С парите от тях е купен и първият сървър, а големият хъс на Христо да създава, твори и развива го тласка и една крачка по-напред – да организира собствен екип и да създаде своя компания за разработка на онлайн игри на различни тематики.

Като студио XS Software скоро ще навърши 11 години, но по-интересното е, че хората, които го ръководят, са под 30-годишни. Първите трудности на компанията идват от това, че в развиваща се сфера е трудно да се намерят опитни кадри, а друга спънка е и дългата неспособност да намерят партньори в чужбина. Това се променя, когато се появяват Rocket Internet – сериозен инвеститор, с който нашенската компания се сработва на мига. След това ключовите партньорства започват да растат, което е голяма крачка в разпространението на игрите, увеличаването на играчите, превеждането на игрите и предлагането им в други държави.

 

 

Игрите, които пленяват

С втората игра на компанията, „Хановете“, нещата бързо тръгват нагоре – първоначално се превежда на английски, после на полски и в рамките на една година участието на компанията е вече в 7–8 държави, а екипът се удвоява. „Хановете“ е и може би най-успешният от всички проекти на XS Software – историческата игра е изключително интересна за хора от всякакъв тип, възраст и националност. Освен всичко друго тя се адаптира според държавата, в която стартира – добавят се елементи от историята на конкретната страна и други дребни детайли. Към момента тя се играе в над 20 държави. Третият проект на компанията се оказва неуспешен и въпреки голямата мотивация на екипа за въпросната игра тя бива спряна доста бързо. Скоро след появата на сериозен инвеститор обаче, през 2010 г., се ражда и първата игра на компанията, която цели да привлече и женска аудитория – а именно доста известният проект Lady Popular. Петте години, през които е на пазара, тя става един от лидерите в жанра на онлайн игрите, чупи доста рекорди и продължава упорито да расте като популярност.

 

 

Игрите на XS Software се радват на над 35 милиона регистрирани потребители. Виртуални добавки (злато) и екстри онлайн купуват около 15% от играещите – един от начините за печалба на разработчиците. Идеята е, че игрите са безплатни, но в тях има елементи, които можеш да си купиш с виртуална валута. Според Христо безплатните игри онлайн имат положителен ефект въпреки големите дебати по света дали те не унищожават гейминга, защото дават възможност да видиш дали продуктът ти харесва, преди да решиш да започнеш да си плащаш за различни екстри към него.

 

За бизнес, развит на наша територия, и за един истински сплотен екип

Развиването на бизнес изцяло на българска територия си е предизвикателство, но има и своите плюсове. Може би най-ключовото е, че никой не усеща това, което върши като работа – има достатъчно страст в себе си към него, за да не слага фокуса върху минусите, а само върху положителните страни. Според Христо в компанията работят хора, които обичат да играят и да творят – креативността блика от тях така, както и професионализмът. „Процесът на създаване може да се сравни с решаването на математически задачи – описанието на решението е от второстепенно значение, важното е да стигнеш до него“, казва той,а във всеки момент от процеса трябва да са ясни последователността и следващите стъпки“. Динамичността е много важна за екипа – усещането за застой липсва и винаги се развиваш. „Заобиколени сме с безкрайно талантливи и интелигентни хора“, споделя Христо, „чиято работа ни вдъхновява и ни кара да даваме повече от себе си, и то не само в професионален план“.

За сплотеността силно допринася и плоската структура на компанията, и голямата прозрачност в отношенията между всички, работещи в нея – не е проблем за човек от по-долните нива на йерархията да сподели свои идеи с мениджърите „на върха“ напълно свободно, а също така да изисква отговор от тях.

 


XS Software е пълна с хора, които искат да покажат на света на гейминга нещо по-добро – и успяват. Всички пречки на света не успяват да спрат устрема нагоре. Успехът им е свързан както с умения и талант, така и с хъс и постоянство. А създаването на крайния продукт е благодарение на всички, появили се от самото начало и след това в компанията. Хората, работещи в нея, са обединени от свойството си да решават проблеми, да следват процеса на творчество, да имат правилен подход... и разбира се, дълбоко да обичат да играят и да създават.


Вариант за бъдещето? Само нагоре!

Голямото желание на компанията да постига все по-добро и по-добро качество на продуктите си може да се окаже това, което ги прави силен конкурент сред другите подобни компании. В този бранш обаче няма много изострена конкуренция, а по-скоро изключително креативни хора, мотивирани да бъдат по-добри. Понякога се борят за една и съща аудитория играчи, понякога и за качествени хора, които могат да създават игри, но в повечето случаи дори си помагат. Когато задаваме въпроса, къде XS Software виждат позицията си след 11 години, получаваме интересен отговор. „Би било яко да ви поканим на 21-годишнината на компанията в Сан Франциско или Сеул.“ Фокус за бъдещето, разбира се, е да се върви нагоре и да се поддържа нивото. XS Software имат множество последователи в web, фенове, които са свикнали да очакват креативност и професионализъм – те никога не бива да бъдат разочаровани. Една дълго гонена цел на компанията е да стъпи в САЩ и Азия. И да са в крачка с бързо развиващия се гейминг и футуристичните технологии. В момента подготвят игра, която спокойно ще може да се играе с дистанционното устройство на смарт телевизор. А курсът, по който целеустремено продължават всички от екипа, е видим за всички – той се съдържа в думите на тяхното лого XS Software: Redifining Online Entertaiment, или да придадеш ново значение на онлайн забавленията.