Космосът! Последната граница...

Тази легендарна фраза от сай фай класиката Стар Трек е изключително подходящо начало за този материал. От момента, в който първата искрица разум е проблеснала в очите на Homo Sapiens, взорът на човечеството е отправен към необятната тайнственост на обсипаното със звезди небе.

Уви дори днес, в края на първото десетилетие на 21 век, едва шепа хора са успели да се докоснат действително до неговите мистерии, а повечето от нас надали някога ще имат шанса да се качат на на борда на космическа совалка или да стъпят на повърхността на Луната или Марс.

Днес науката за Космоса и звездите е напреднала толкова, че дори и без скъпоструващи совалки и ракети учените могат да изследват Вселената.

Въпреки всичко благодарение на чудесата на съвременната технология почти всеки, който копнее да изследва Космоса, има шанса да го направи – при това без дори да се налага да става от удобното си кресло пред компютъра.

Как точно протича едно такова домашно пътешествие, ще ви разкажем веднага.

Астрономия по... чехли

През 2011 година пилотираните космически полети вече са в историята. Легендарните совалки могат да се видят само в музеите, а човешкото присъствие в Космоса е сведено до скромни разходки в околоземна орбита. Но докато завладяването на Вселената ще трябва да почака, нейното по-детайлно изследване върви с пълна пара. Понастоящем астрономите са описали повече от 600 планети (една от тях дори годна за обитаване от хора) и разполагат с истинска малка армия от различни телескопи на свое разположение.

В наши дни, за да изследваш Космоса, дори не е необходимо да си професионален астроном или астрофизик. Можеш да го правиш от вкъщи или в задния си двор с помощта на любителска техника и обикновено РС.

Ако сме ви заинтересували и желаете да прочетете повече информация по темата: "Как точно?", можете да потърсите в Google проекта Galaxy Zoo. Става дума за онлайн инициатива, благодарение на която различни астрономи ентусиасти могат да участват в морфологичното класифициране на Галактиките в необятния Космос. Освен че привлича стотици хиляди хора увлечени от науката и астрономията, Galaxy Zoo е от неоценима помощ за учените, които от ден на ден срещат все по-сериозни трудности в процеса на картографиране на известната ни Вселена.

Когато стартира през 2007 година, сайтът на Galaxy Zoo включва първоначална база от един милион изображения за класификация. Създателите на проекта смятат, че организирането им ще отнеме около година, но броят на "домашните астрономи" се оказва толкова голям, а тяхната енергия толкова неизчерпаема, че само за 27 часа цялата налична база е класифицирана и рекласифицирана със скорост от около 70 000 изображения на час!

Днес Galaxy Zoo е част от по-мащабна инициатива, известна като Zooniverse, която се занимава с много повече и по-разнообразни дейности от простото картографиране на Космоса.

Виртуален Космос

Ако интересите ви се простират по-далеч от простата обработка на данни и мечтаете за живота на капитан от Стар Трек; ако желаете да пътувате между звездите, да откривате нови планети или да изследвате вече открити небесни тела, лесно ще намерите в уеб десетки страхотни (и което е по-важното - безплатни!) приложения, с които да го направите. Всичко ще е строго виртуално, разбира се, но макар и на екрана на компютър, пътешествието ви ще е много истинско, тъй като всички въведени планети и локации са напълно реални – поне до степента на информацията, с която съвременните астрономии разполагат.

Една такава програма е Stellarium – истински домашен планетариум, който може да ви покаже отблизо това, което виждате просто като малки, блещукащи точици в нощното небе. Приложението позволява дори да отстраните атмосферната покривка на планетата, която разглеждате, за да видите по-добре повърхността й.

Друга интересна програма е Celestia, която буквално ви дава шанса да се качите на борда на виртуален космически кораб и да пътувате между звездите. Celestia не е просто компютърен планетариум – тя е пълноценна симулация на космическо пътешествие, която използва реални данни за познатата ни Вселена.

Домашен планетариум, пълноценен симулатор на космически пътешествия и огромна библиотека с изображения от дълбините на Космоса са само част от възможностите за "домашно" изследване на Вселената.

Разработената от Microsoft Research Worldwide Telescope предлага дори още по-впечатляващи възможности за виртуална разходка из Космоса. Тази програма ви дава достъп до огромна база от висококачествени изображения, заснети с помощта на различни телескопи и друга наблюдателна техника. А гледките, на които ще станете свидетели, гарантирано ще ви спрат дъха.

Проектът позволява да добавяте и ваши собствени снимки, така че, ако сте запален любител астроном или полупрофесионалист в областта, ще можете да обогатите и бездруго богатата база от космически картини.

Софтуерът включва и опция за разглеждане на 3D изображения, заснети по време на изследователски мисии, като Spirit (сондата, която се разходи по повърхността на Марс). Така с помощта на чифт евтини 3D очила можете почти да се докоснете до очарованието на червените марсиански пясъци.

За финал: за онези от вас, които не се интересуват чак толкова от далечния Космос, а ги вълнува повече нашата собствена планета, е налице за разглеждане програмата Old Weather Project. Благодарение на нея ще можете да наблюдавате промените в климата от земна орбита, но без да се нуждаете от сателитна техника. Програмата разполага с толкова сериозна база от данни, че ще хвърли във възторг всеки запален климатолог. Наличната в Old Weather project информация стига чак до корабните дневници на капитаните от прословутата Източноиндийска компания от 1780 година.