2022-ра беше триумфална година за космическия телескоп „Джеймс Уеб“. От безупречно изстрелване на Коледа 2021 г., през перфектно изпълнена последователност на разгръщане, до ранни изображения, които спряха дъха на всички, космическата обсерватория на стойност 10 милиарда долара надхвърля очакванията на всяка крачка от пътя си досега – толкова много, че критиците бързо забравиха за годините на закъснения и огромни преразходи. Сега две от най-престижните научни списания в света затвърждават позицията на космическия телескоп „Джеймс Уеб“ като „научното постижение на годината“.

Редакторите на списанието Science избраха космическия телескоп „Джеймс Уеб“ от група кандидати, която включваше и мисията DART на НАСА за отклоняване на астероиди, като научен пробив на 2022 г. В допълнение конкурентът на Science Nature включи Джейн Ригби, учен от проекта за операции на „Джеймс Уеб“, сред своите "10 души, които помогнаха за оформянето на научни истории“ от 2022 г. По-рано тази година списание Time пък нарече телескопа едно от най-добрите изобретения на годината.

В изявление, придружаващо съобщението, Science похвали „Джеймс Уеб“ за това, че е позволил на изследователите да разкрият „непостижимото минало на Вселената в зашеметяващи, безпрецедентни подробности“.

От пускането на първите си изображения в средата на юли „Джеймс Уеб“ предоставя постоянен поток от вдъхновяващи гледки на Вселената, които продължават да разбиват интернет. Телескопът преобрази някои от известните обекти, заснети преди това от неговия предшественик, космическия телескоп „Хъбъл“, и разкри умопомрачителни детайли, които преди бяха скрити.

В орбита около така наречената точка на Лагранж 2 - място на около 1.5 милиона километра от Земята - „Джеймс Уеб“ е внимателно защитен от слънчевия блясък. Тази защита е от решаващо значение за способността на телескопа да открива най-слабия инфрачервен сигнал, по същество топлина, идващ от дълбините на Вселената и от гъсти облаци космически прах, които закриват гледката на оптични телескопи като „Хъбъл“.

Чувствителните инструменти на „Джеймс Уеб“, създадени да откриват най-ранните галактики, които са се образували във Вселената през първите стотици милиони години след Големия взрив, постоянно надминават очакванията. По-малко от шест месеца след публикуването на първите изображения астрономите успяха да потвърдят, че обсерваторията е видяла обекти на повече от 13.4 милиарда светлинни години, съществуващи в ерата, когато Вселената е била само на 350 милиона години. „Джеймс Уеб“ също разкри изблици на звездообразуване в прочутите Стълбове на Сътворението и откри следи от въглероден диоксид в атмосферата на екзопланета, наред с много други открития.

Сред другите проекти, които Science взе предвид за наградата, беше откритието на гигантски микроб, близо 5000 пъти по-масивен от повечето известни бактериални клетки, разработването на многогодишен сорт ориз и анализ на това как средновековните епидемии от чума са повлияли на ДНК на европейците. Мисията DART на НАСА, която се блъсна в малък астероид, наречен Dimorphos през септември, за да промени орбитата му, също влезе в списъка.

Снимка: NASA