Добре знаем, че тенденциите в коя да е сфера рядко са разделени от мига между последната и първата секунда на две години. Истината е, че нищо, освен новогодишните ни списъци с обещания, не стартира толкова пунктуално, но, все пак, можем да обобщим основните течения в интерфейсния дизайн, които ще виждаме все по-често през 2014 г. Повечето от тях започнаха още през 2013 г. или дори по-рано, но скоро спокойно ще можем да ги наречем масови. Макар да не можем да определяме различни дизайн тенденции като правилни или погрешни, спокойно можем да заявим, че трендовете тази година са повече от добри.

 

Довиждане, скюоморфизъм

Времето показа, че скюоморфизмът не е концепция, която може да издържи изпитанието на времето, особено в бързо променящия се технологичен свят. Ленът и кожата може и да изглеждат "елегантно" според някои, но всъщност са огромен технически проблем, излишна визуална информация и, практически, ненужна декорация, която постепенно си отива.

Дори Apple, компания, която до известна степен наложи скюоморфизма, успя да се отърве от него почти напълно, което е похвално, макар да е свързано най-вече с разместване на кадри във високите постове. Windows Phone винаги е бил спартански минималистичен, Android постепенно става все по-плосък, макар и с мярка, пред HTC Sense се задава приятен визуален ъпдейт, очакваме подобна насока и от Samsung, макар да не сме сигурни.

Какво остава за приложенията от трети страни, повечето от които вече изглеждат дигитално автентично. Отличен, макар и един от много примери, е Evernote за iOS.

 

Ярки цветове

Без да определяме тренда като добър или лош, пастелните/матови цветове няма да се често срещани на дисплеите на устройствата ни през 2014 г. Все повече интерфейсни дизайнери разчитат на ярки и дори леко токсични цветови схеми, които изглеждат натрапчиво в началото, но в последствие ускоряват навигацията чрез подобрена разпознаваемост.

Все пак, вярвам, че крайните залитания към електрикови решения, които виждахме прекалено често през 2013 г., ще намалеят значително. Не бива да забравяме, че границата между разпознаваемост и неприятно за очите и мозъка изживяване е фина.

Статията продължава на следващата страница.

Големи шрифтове без ефекти

Една от най-приятните тенденции, която вече можем да определим като наложена, е свързана с размера на шрифтовете, използвани в приложения и сайтове. Най-накрая голяма част от дизайните се откъснаха от болезнените 10/12/14 пиксела, което води до смели решения с едри и ясни шрифтове.

Това е удобно не само за потребителите със затруднено зрение, а за всички. По-едрите шрифтове правят четенето по-лесно, но и изглеждат много по-добре като естетически елемент. Умната употреба на добри шрифтове с адекватни размери и подходящ контраст с фона най-накрая слага край на сенките, имитациите на релеф и всички останали ефекти, които караха текстовете в софтуер да изглеждат ужасно през последните години.

 

Смъртта на pull-to-refresh

Иновативната концепция за обновяване на съдържанието, която видяхме за пръв път в Twiteriffic, е една от най-добрите нови идеи в интерфейсния дизайн. Изпълнението й е максимално интуитивно — няма как да не сте попадали на приложения, в които започвате да дърпате надолу инстинктивно, само за да откриете, че жестът не се поддържа. Изпълнението и работата на pull-to-refresh не са проблем, но самото ръчно обновяване на съдържанието остава в 2013 г. Все повече приложения свалят новата информация във фона, засичат действията на потребителя, обновяват се при преминаване през дадена локация или разчитат на други механизми за автоматично обновяване.

Pull-to-refresh вероятно ще остане част от някои приложения, но, във време, когато дори iOS поддържа обновяване на съдържанието във фона, е пародийно да говорим за Refresh бутони или жестове.

 

Смъртта на трите линии/хамбургера (?)

Не, нищо свързано с наркотици или Adidas. Трите линии, символизиращи списък с опции, са на път да си отидат, тъй като употребата им вече е далече от интуитивното.

Докато в началото ги виждахме като индикации на панели за издърпване, днес те са навсякъде и могат да означават всичко: от оригиналното си значение, през падащо меню до… наистина, виждали сме всевъзможни вариации. Проблем е, че иконата не е лесно разпознаваема за масовия потребител дори след месеци използване на приложения с нея.

През 2014 г. очакваме трите линии да започнат бавната си смърт или да станат вечна част от интерфейсите, които използваме ежедневно. Изберете си лагер.

 

Кръгли аватари

Кръглите аватари вече са навсякъде, но, ако все още използвате услуги и платформи, разчитащи на квадратни профилни снимки, пригответе се да се сбогувате с тях. Кръглите аватари изглеждат по-леко и динамично, не отрязват лицата ни, тъй като имат диаметър, равен на страната на съответния квадрат и приканват да бъдат натиснати.

Какви са вашите очаквания от интерфейсите през 2014 г.? Споделете в коментарите.

Очаквайте втора част на статията съвсем скоро.