(Не)разпространението на мобилен интернет

 

Eдва 3 процента от българите влизат в интернет през мобилните си телефони и още толкова достъпват Глобалната мрежа през своите лаптопи. Това показва проучване на IDC CEMA (Централна Европа, Близкия изток и Африка), представено на семинар на М-Тел. Данните сочат, че 18 на сто от клиентите на операторите ползват услугата „мобилен интернет”.

Отговорите „Нямам нужда” и „Цените на интернет трафика ми се струват високи” преобладават като основни причини потребителите да не сърфират в мрежата през телефоните си. По-малко значение се отдава на малките екрани и бавната скорост. Като цяло българите не са наясно как ползването на интернет ще се отрази на сметката им за телефон и по тази причина ограничават своето потребление, коментират от IDC България.

Слабото разпространение на мобилния интернет се наблюдава на фона на 144% проникване на мобилните услуги сред населението. Като брой продадени SIM карти това се равнява на 10.6 млн. Според Нели Вачева, управител на IDC България, подобно разпространение говори, че проникването на мобилни услуги у нас е достигнало своя лимит. Делът на абонатите спрямо потребителите на предплатените карти към края на 2010 г. е бил 62:38 и продължава да расте. IDC отдава това на атрактивните договори, които телекомите предлагат на своите клиенти.

Смартфони и традиционни телефони

Почти двойно е нараснал делът на смартфоните в общите продажби на мобилни телефони в България, показва анализът на IDC. Докато през първото тримесечие на 2010 г. съотношението е било 14:86, година по-късно „умните” телефони държат 27 на сто дял.

Въпреки нарастващия им дял обаче покупката на смартфон засега е повече емоционална, отколкото рационална. Важно влияние при избора на апарат оказват външният вид и големината на екрана. Те са с тежест съответно 82 и 76% показва проучването на IDC. Потребителите обаче най-много гледат цената на телефона и съотношението между цена и тарифен план. Това показва, че продължаваме да бъдем силно ценово чувствителен пазар, каза Нели Вачева.

Социалните мрежи

Въпреки че производителите на смартфони широко рекламират достъпа до социални мрежи като голямо достойнство на своите модели, българските потребители не отдават голямо значение дали ще могат да влизат във Facebook със смартфона си. Около 70% от клиентите на мобилни оператори у нас казват, че достъпът до социал­ни мрежи не е важна опция. Сред по-младите потребители, разбира се, той има по-голяма тежест – 52 на сто от потребителите на възраст 15–20 години го определят като важен. За сравнение сред хората между 41 и 50 години процентът е 15.

Пазарът на телефони

Спад в размер на 25.83% отчитат анализаторите в продажбите на традиционни мобилни телефони у нас. Данните са за последното тримесечие на 2010 г. спрямо същия период на предходната година. Намалените продажби се дължат на презапасяване, което ще се компенсира в следващия период, коментира Нели Вачева. Смартфоните пък отбелязват огромен ръст на годишна база и за Q4 ’10 са се увеличили с 88.29 на сто. В Централна Европа данните са малко по-различни – растат както обикновените апарати, така и моделите с операционна система. Целият пазар отчита възход с 23 процента през първите три месеца на 2011-а спрямо Q1 ’10. За периода продажбите на традиционни телефони са се увеличили с 16.5 на сто, а на смартфони – със 71.8 процента.


Едва 3% от всички българи ползват телефоните си, за да влизат в Глобалната мрежа

 


Тагове: